Startet året med andreplass i Calgary

Dette drømmerunnet sikret Mons Røisland andreplassen i dagens slopestyle-finale i verdenscupen i Calgary.

– Det var deilig. Det er rått å starte året slik, sa Mons til VG rett etter finalen.

Dette er 24-åringens andre pallplass denne sesongen, etter tredjeplassen i Steamboat i desember. Mye tyder derfor på at Mons kan bli farlig i Beijing-OL om noen få uker.

Førsteplassen gikk til Sebastien Toutant og tredjeplassen til Luke Winkelman.
Foto: Brettforbundet

– Jeg var uheldig i første run og gjorde en klønefeil. Det var bare å ta seg sammen. Jeg er veldig, veldig fornøyd med det jeg gjorde. Det var det beste jeg kunne gjøre.

På damesiden var det Kokomo Murase som tok seieren foran Miyabi Onitsuka på andreplass og Laurie Blouin på tredje. Hanne Eilertsen var også på plass i Calgary, men gikk dessverre ikke videre fra fredagens kvalifiseringen.

Se hele resultatlisten her.

Nå gjenstår det bare noen få uker til OL i Beijing, og kampen om plassene er hard. Det bærer også nivået preg av denne sesongen. Marcus Kleveland og Mons Røisland har allerede sikret seg plass, men det gjenstår en plass på herresiden. Kvalifisering er også innenfor rekkevidde for Hanne Eilertsen dersom hun leverer gode resultater de neste konkurransene.

– Med dagens resultater beviser Mons at han er verdig OL-biletten. Det ble stang ut Dew Tour før jul, men med andreplass i dag viser han at han er på rett vei inn mot OL i Beijing. Det er veldig moro, sier Sportssjef Per Iver Grimsrud.

Av de fem norske kjørerne i Calgary var det kun Røisland og Markus Olimstad som gikk videre til finalen. Olimstad leverte også solid kjøring i finalen og endte opp på en tiendeplass.

Allerede neste helg er det klart for ny verdescup i Mammoth, deretter går turen videre til Laax 13. - 16. januar før X Games Aspen 20. - 23. januar.

NM Vert Nesodden 2022
10.8.2022

NM Vert Nesodden 2022

Velkommen til Vert-NM på Nesodden

Momskompensasjonen 2022
9.8.2022

Momskompensasjonen 2022

Frist 15. august

Skateboard-NM i Bodø recap
7.8.2022

Skateboard-NM i Bodø recap

I helgen ble det kåret seks nye norgesmestere og utdelt to kongepokaler da NM i skateboard ble arrangert i Bodø!

Her er resultatene fra skateboard-NM i Bodø!
6.8.2022

Her er resultatene fra skateboard-NM i Bodø!

Her er resultatene fra helgens skateboard-NM i Bodø!

NM Skateboard 2022 Bodø
2.8.2022