Stian Sivertzen og Terje Håkonsen med i årets Mesternes Mester

Foto forsidebilde: Alice Asplund, Nordisk Banijay/NRK

1. januar hadde Mesternes Mester 2024 premiere, hvor snowboardlegendene Stian Sivertzen og Terje Håkonsen er blant årets deltakere.

Stian Sivertzen

Foto: Alice Asplund, Nordisk Banijay/NRK

Sivertzen har vært regnet som Norges beste mannlige snowboardcrosskjører i over ti år og hevdet seg som brettkjører fra tidlig alder av hvor han allerede som 16-åring ble nummer tre i et Europa-cuprenn. I 2007 ble han også juniorverdensmester i snowboardcross og tok andreplass i verdenscupen i boardercross året etter. Han har også vunnet kongepokalen under NM og deltatt i OL i Vancouver i 2010, til tross for at han fikk en stygg skade under prøve-OL i 2009 hvor han blant annet måtte lære seg å gå på nytt. Og fra 2011-2012 var han tilbake for fullt, hvor han i 2012 vant et imponerende verdenscuprenn samt tok bronse under VM året etter. I 2014 ble han også nummer fem i OL. Videre har han deltatt i hele sju X-games-konkurranser hvor han har tatt to bronser. I 2016 havnet han imidlertid i koma igjen og var for andre gang nær døden. Høsten 2017 valgte han å legge opp. Les mer her!

Stian Sivertzen / ProcessFilms

Terje Håkonsen

Foto: Alice Asplund, Nordisk Banijay/NRK

Håkonsen har gjennom tidene bemerket seg stort internasjonalt og har vunnet en rekke imponerende konkurranser. Han har vunnet VM i halfpipe tre ganger (1993, 1995 og 1997), har fem EM-gull i halfpipe, vunnet verdenscupen sammenlagt i både 1992, 1993 og 1994 samt vunnet US Open tre ganger. I 2007 satte han verdensrekord for «Highest Air» da han nådde 9,8 meter fra toppen fra halfpipen og har etter hvert også fokusert mer på frikjøring og alternative eventer. Likevel har han fortsatt å delta i utvalgte konkurranser, hvor han senest i fjor var med under NM i halfpipe i Oslo, hvor han vant. Etter mandagens episode av MM troner han også foreløpig helt øverst på poengstigen.

Terje Håkonsen under NM halfpipe 2023 / Jørn Simen Aabøe
Foto: Alice Asplund, Nordisk Banijay/NRK

Sjekk ut Mesterportrett, en portrettserie av deltakerne i Mesternes mester her!

Neste episode av Mesternes mester kan ses på NRK i kveld og kommende fredager frem til 1. mars.

Vi ønsker gutta masse lykke til videre!