Store norske prestasjoner i Natural Selection

Vi ble vitne til et skyhøyt nivå i den første delen av prestisjetkonkurransen Natural Selection. Det ferske konseptet har allerede engasjert en hel snowboard-verden, og at vi har nordmenn med i førersete er en bragd. Torstein Horgmo og Mikkel Bang var med til aller siste runde - kun slått av Jared Elston (USA) og Sage Kotzenburg.

Se resultatlistene her!

Konkurransen startet med kvalifiseringsheat i Jackson Hole. Torgeir Bergrem, som er debutant i Natural Selection, kjørte meget bra og landet kanskje det råeste trikset den første dagen - om ikke under hele konkurransen. På en av de siste hitsene satt han en stor cab 900 med style. Han møte dog tøff motstand i lokale Blake Paul og gikk dessverre ikke videre.

Torgeir Bergrem under kvalifiseringsrundene in Jackson Hole, Wyoming.
Foto: Dean Blotto Gray / Natural Selection Tour / Red Bull Content Pool

Mikkel og Torstein fikk en langt bedre start og gikk begge gikk videre fra dag en etter å ha vært klart best i sine heats. Mikkel slo ut Arthur Longo (FRA) og Torstein slo ut Sebbe De Buck (BEL).

I dameklassen var det Elena Hight (USA) og Hana Beaman (USA) samt Robin Van Gyn (CAN) Marion Hearty (FRA) som gikk videre fra dag én.

Dag to, “Finals Day”, hadde mye å by på. I dameklassen viser kjørerne nok en gang at de pusher nivået. Fra semifinalen gikk Elena Hight videre etter å ha slått ut Beaman og i det andre semifinale-heatet slo Robin Van Gyn ut Marion Hearty. Dermed var det duket for USA mot Canada i finalen, der Elena Hight ble for sterk og tok seieren i dameklassen.

Mikkel Bang under semifinalen i Tordrillo Mountain, Alaska, USA.
Foto: Tom Monterosso / Natural Selection Tour / Red Bull Content Pool

I herreklassen var det klart for tungvekts-heats allerede i kvartfinalen, med rå kjøring. Horgmo vs Rice! Bang vs Paul! Begge disse heatene gikk til tiebreakere og måtte avgjøres med det tredje runnet, der både Mikkel og Torstein gikk videre til semifinale. I semifinalene møtte dessverre begge sine overmenn, selv om kjøring ble bedre og bedre fra begge nordmennene. Torstein måtte til slutt se seg slått av Jared Elston (USA), og Mikkel tapte mot Sage Kotzenburg (USA), som endte med å vinne hele konkurransen.

Første del av årets Natural Selection ble med andre ord nok en suksess, med rå kjøring fra alle som var med. Vi gleder oss til neste stop som er i Baldface, Canada i slutten av februar.