Superpipe og BigAir til Skimore Oslo / Wyller 2023!

Takket være økt tilskudd fra Oslo Kommune kan vi gi et enda bedre aktivitetstilbud til barn, ungdom og gamle i Oslos beste terrengpark!

• Designet av arenaen tillater at man inkluderer bredde og topp, organisert og egenorganisert aktivitet i ett og samme anlegg, sier Sondre Hylland, anleggsansvarlig Brettforbundet.

Skimore Oslo, Brettforbundet, Skiforbundet v/Norfreeski og Heming IL / Adrenalin har jobbet frem en løsning og arenadesign som tillater at det blir Superpipe og BigAir også kommende sesong. Hoppene blir i tre forskjellige vanskelighetsgrader.

Brettforbundet har på vegne av partene søkt Oslo Kommune om driftstilskudd på 1.850MNOK som utelukkende går til opprettelse og drift av Wyller Arena. Tidligere år har tilskuddet vært på 1.500MNOK, så altså en økning på over 23,5% (350.000kr).

Designet av arenaen er planlagt samme som var i 2022 sesongen, der det var en Superpipe og hopp i flere størrelser, men nå med små justeringer til hopp og lengden på Superpipen, som skal forsøkes å lages med litt lengre pipevegger.

Edit av Christian Bjønness. Med Bendik Gjerdalen, Torgeir Bergrem, Markus Olimstad, Johannes Taklo med flere.

Det er med stor glede at også Anders Standal, som er meget dyktig på å bygge og vedlikeholde halfpipe, er tilbake på jobb i Skimore Oslo og vil sammen med Skimore Oslo parkcrew holde i denne oppgaven slik at tilbudet skal blir veldig bra for alle brukerne og gjestene av anlegget.

• Vi synes det er veldig positivt at dette tiltaket motiverer enda flere brettkjørere og skikjørere opp i bakken. Vi setter også pris på et enda bedre og tettere samarbeid med forbundene og gjestene, sier Espen Bengston, daglig leder Skimore Oslo.

Brettforbundet svarer med å legge Norgesmesterskapet i Halfpipe til Wyller. Nå ønsker vi at alle brettkjørere, store og små kommer til Wyller for å kjører det fantastiske anlegget som er åpent og gratis å kjøre for alle takket være dette driftstilskudd fra Oslo Kommune.

• Vi er utrolig glade for driftstilskuddet fra Oslo Kommune og samarbeidet med Skimore Oslo som gjør at vi kan tilpasse oss ønsker, behov og trendene for både snowboard og freeski. At superpipen og bigair arenaen er av en så høy kvalitet og i tillegg gratis for brukerne er helt fantastisk. Vi må sende en stor takk til Oslo Kommune for driftstilskuddet som gjør dette mulig og til Skimore Oslo som bygger og vedlikeholder arenaen gjennom hele sesongen. Brettforbundet gleder seg til vinteren og ikke minst å arrangere NM i Halfpipe i Wyller, sier Sondre Hylland, anleggsansvarlig Brettforbundet.

• Det er en viktig å kunne sikre kontinuitet i et anlegg som legger til rette for to grener, både Halfpipe og BigAir. Det er et økende behov for anlegg med “transitions” og halfpipe elementer når man ser på utviklingen i både slopestyle og selvfølgelig halfpipe både innen snowboard og freeski. Arenaen er kompakt og har rask “laptid” noe som gjør utviklingspotensialet høyt. I tillegg tillater designet av arena at man inkluderer bredde og topp, organisert og egenorganisert aktivitet i ett og samme anlegg. Når vi også legger til at vi kan holde nasjonale mesterskap der så får man utrolig mye ut av den plassen man har tilgjengelig og de midlene man får tildelt. Denne måten for gjenbruk av anlegg er viktig for sportene og brukerne, fortsetter Hylland.
Bendik Gjerdalen crippler. Foto: Christian Bjønnes

Det er et mål for Brettforbundet å skape og legge til rette aktivitet og mer moro for alle, for å få til det trenger vi anlegg og aktivitetsflater. Det gledelig at Oslo Kommune, også i økonomisk krevende tider, viderefører en satsning på anlegg, avslutter generalsekretær i Brettforbundet, Bijora Sardarian. Nå er det bare å håpe på gode kuldeperioder tidlig i sesongen, så vi kan komme i gang med byggingen.

Fakta om Wyller Arena:

- Wyller Arena ligger i Wyllerløypa i Oslo.

- Anlegget er tilrettelagt snowboard, freeski og snowskate.

- Tilførsel via en koppheis fra bunn av anlegget

- Heisen er gratis å bruke (Kun heisen tilknyttet Wyller Arena er gratis)

- For sesongen 2022 og 2023 opprettes en superpipe og bigair/hopp fra nybegynner til ekspert

- Idretten gjennom Brettforbundet, Skiforbundet og Heming IL/ Adrenalin søker om driftstilskudd fra Oslo Kommune som finansierer opprettelse og drift av Wyller Arena

- Skimore Oslo bygger, drifter og vedlikeholder arenaen gjennom sesongen

Med forbehold om endringer på bakgrunn av endelig budsjettfastsettelse i Oslo Kommune, dette blir gjort senere i høst.

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch