Ta plass!

Siden 2020 har Brettforbundet og Norsk Tipping jobbet målrettet for å fremme jentesatsning og like muligheter i brettsporten. Det arbeidet fortsetter!

Gjennom prosjektet har jenter blitt mer synlige, både fysisk og digitalt. Til nå har responsen vært over all forventning. Noen høydepunkt:

1. Historiens første snowboardfilm med bare jenter.
2. Tilrettelagt for faste jentesamlinger
3. Jentecamp og arrangement for alle nivåer

Nå tar vi prosjektet ett steg videre, og sammen med Norsk Idrett er vi stolte av å kunne presentere en videreutvikling av satsningen.

Vi er opptatt av å både gi og ta plass, derfor har det nye prosjektet fått navnet «ta plass» Prosjektet baserer seg overordnet på fire områder.

1. Søknadsordning

Etter å ha forhørt oss rundt med jenter i miljøet har vi funnet ut at det er spesielt et behov: muligheten til å skape noe. Brettsport er i stor grad drevet av kommersielle aktører, hvor det er «vanlig» for skatere, snowboardere og surfere med sponsorer på alle nivå. Utfordringen er at jenter i mindre grad enn gutter har tilgang på kommersielle midler, ergo de har ikke like muligheter til å delta på internasjonale konkurranser, lage arrangement, eller skape og produsere innhold.

Som en del av prosjektet lanseres en søknadsordning hvor jenter kan søke om prosjektstøtte til det de vil gjennomføre. Ønsker du å gjennomføre noe for jenter i brettsport kan du skrive en søknad til elin@brettforbundet.no hvor du forteller om prosjektet og hva du ønsker midler til. Man kan søke om opptil 5000 kroner. Vi kan også hjelpe med tips og planlegging av arrangement. Ikke vær redd for å ta kontakt!

2. Kommunikasjonskampanjen «Ta plass»

Enkelt forklart sier vi ofte at vi gjør to ting i Brettforbundet 1) Vi skaper aktivitet og 2) vi forteller om det. Denne tankegangen er ikke tilfeldig, den kommer fra brettkulturen, hvor fysisk deltagelse på mange områder er sidestilt med «digital deltagelse».

Kampanjen skal løfte jenter på sosiale medier med jevne mellomrom, tekst og intervjuer til egne kanaler. Kjenner dere en jente som fortjener å ta litt plass? Meld fra til oss!

3. Workshops

Vi skal reise rundt i landet og holde workshops. Kom gjerne med ønsker om innhold og sted til workshop.

4. Vi viderefører konseptet Norsk Tipping-team, på teamet i år er

• Hanne Eilertsen
  • Stine Tønnessen
  • Tonje Pedersen

Norsk Tipping-teamet skal fremme jentesatsning, og har fått midler til å utvikle egne prosjekt.

Hanne Eilertsen

Landslagskjører snowboard

Hvorfor tror du jenter ikke tar mer plass?

«Vi er færre enn gutta, noe som naturlig gjør det vanskelig å ta like mye plass. Jeg tror også jenter kan være redde for at det skal slå negativt ut. Min erfaring er det motsatte. Virker som både gutter og jenter i miljøet får mer respekt når man tørr å vise seg frem.

Selv om det kan virke skummelt å ta plass er det viktig at vi gjør det. Responsen man får er som regel alltid positiv, noe som er motiverende og gøy. I tillegg er det med på å inspirere andre jenter til å gjøre det samme, og dermed styrker jentesiden.»

Tonje Pedersen
Landslagskjører skate

Hvordan tror du jenter kan bli en mer naturlig del av miljøet?

Tror det er viktig at jenter tør å ta plass i skateparker og tør vise seg i konkurranser/parts. Uansett hvilket nivå man er, man Må huske at absolutt alle har vært nybegynnere en gang

Stine Tønnessen

Streetkjører snowboard

Foto: Even Brekke

Hvordan kan vi få flere jenter til å filme street?

Jeg tror at synlighet og representasjon er viktig for å få flere kvinner til å filme street. Når en ser at andre som ser ut som deg og har samme erfaringer som deg filmer, så tror jeg at det viser for andre at det er mulig. Å se at det er mulig, og ikke bli hindret av gamle fordommer som forteller hva standarden for kvinnelig snowboarding er.

Synlighet og representasjon er to fine ord. Men det skjer ikke av seg selv. For at dette skal skje, tror jeg det er viktig at de med makt og penger i snowboardindustrien inkluderer flere kvinner med på prosjekter. Ideelt sett med flere kvinner, mener jeg kjønnsnøytralitet. Jeg mener at det ikke lenger er godt nok at et snowboard team har 9 menn og 1 kvinne. Ved å gi muligheter til flere kvinner vil føre til at flere starter, for en ser at det er mulig.

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch