Tangerud og Pedersen er norgesmestere!

– Jeg er kjempefornøyd! Det var uforventet å lande trikset på første forsøk, kan ikke spørre om så mye mer enn det, sier Fredrik Tangerud.

Rett før himmelen åpnet seg med regn og torden, fikk skaterne dratt på med et intensivt og underholdene norgesmesterskap i trappa på Østre Torg. Tangerud sikret seg seieren med en rå treflip lip på første forsøk.

Norgesmester Fredrik Tangerud.
Foto: Sebastian Bjerkvik

– Det var sinnsykt gøy. Jeg synes det var mye gøyere med skikkelig street og stor trapp istedenfor skatepark. Personlig liker jeg det mye bedre. Jeg er ikke så flink til å sette sammen runs, og det er fint å kunne bruke enda flere forsøk - det gjør det litt mer ekte, sier Tangerud.

På damesiden var det Tonje Pedersen som tok gullet, som eneste deltaker, med en stor ollie. Andreplassen blant gutta gikk til landslagsskater Gard Hvaara, og tredjeplassen til Elias Heitmann.

Se hele konkurransen her!

Gard Hvaara, Fredrik Tangerud og Elias Heitmann. Foto: Sebastian Bjerkvik.

Henning Braaten var imponert over nivået på skatingen.

– Fredrik er jo brutalt rå. Måten han bare gikk for det trikset er helt unikt i norsk sammenheng, kanskje også internasjonal sammenheng. Og at han landet trikset på første forsøk er helt rått. Det ble til slutt veldig høyt nivå på triksene som ble satt, så til syvende og sist så var det ikke været som avgjorde konkurransen, sier Braaten.

Kevin Bækkel. Foto: Sebastian Bjerkvik

Med regn hele formiddagen så det ganske mørkt ut for konkurranse i trappa, men opphold i timen konkurransen stod på og en iherdig innsats med tørking gjorde at skaterne akkurat fikk gjennomført.

– Vi har hatt redd for været hele veien, men avlysning var ikke et alternativ. Regnet ødela for oppvarmingen, men jeg er imponert over hvordan de taklet situasjonen, sier Braaten.

Simen Hægeland.
Foto: Sebastian Bjerkvik.

Mesterskap i trapp så ut til å falle i smak hos både skaterne og publikum, og skatingen fortsatte lenge etter at konkurransen var ferdig. Rett før regnet jaget skaterne fra trappa landet blant annet Simen Hægeland en rå kickflip frontboard.

– Det er akkurat sånn har vi vil vise frem skateboarding, og det er dette som skjer ute i gatene hver dag. Gøy å se at det også er noen nye navn som markerer seg og skater rått, avslutter Braaten.

Til tross for restriksjoner og uvær ble årets NM en stor suksess, mye takket være en rå innsats fra Hamar Skateboardklubb.

Foto: Sebastian Bjerkvik

SNOWBOARDAWARDS 2020
28.11.2020

SNOWBOARDAWARDS 2020

Få med deg årets digitale snowboardawards!

Para-VM på hjemmebane utsettes
26.11.2020

Para-VM på hjemmebane utsettes

På grunn av smitte-situasjonen må Kristian Moen la VM-medaljen vente til 2022.

NTG og Brettforbundet inviterer til ny juniorsamling på Geilo!
19.11.2020

NTG og Brettforbundet inviterer til ny juniorsamling på Geilo!

NTG og Brettforbundet inviterer til juniorcamp på Geilo 4-6. desember!

Klubben i ditt hjerte
6.11.2020

Klubben i ditt hjerte

Nå kan du vinne penger til klubben i ditt hjerte!

Se filmene fra edit-konkurransen på SNØ!
30.10.2020

Se filmene fra edit-konkurransen på SNØ!

Team 2 med Sindre Tveiten, Anders Fornes, Stine Espeli Olsen og Odin Røhrt stakk av med seieren i årets edit-contest på SNØ.

Emils sweet spot
28.10.2020

Emils sweet spot

Emil Leenderts om den ferske fotoboka Sweet Spot.