Tangerud og Pedersen er norgesmestere!

– Jeg er kjempefornøyd! Det var uforventet å lande trikset på første forsøk, kan ikke spørre om så mye mer enn det, sier Fredrik Tangerud.

Rett før himmelen åpnet seg med regn og torden, fikk skaterne dratt på med et intensivt og underholdene norgesmesterskap i trappa på Østre Torg. Tangerud sikret seg seieren med en rå treflip lip på første forsøk.

Norgesmester Fredrik Tangerud.
Foto: Sebastian Bjerkvik

– Det var sinnsykt gøy. Jeg synes det var mye gøyere med skikkelig street og stor trapp istedenfor skatepark. Personlig liker jeg det mye bedre. Jeg er ikke så flink til å sette sammen runs, og det er fint å kunne bruke enda flere forsøk - det gjør det litt mer ekte, sier Tangerud.

På damesiden var det Tonje Pedersen som tok gullet, som eneste deltaker, med en stor ollie. Andreplassen blant gutta gikk til landslagsskater Gard Hvaara, og tredjeplassen til Elias Heitmann.

Se hele konkurransen her!

Gard Hvaara, Fredrik Tangerud og Elias Heitmann. Foto: Sebastian Bjerkvik.

Henning Braaten var imponert over nivået på skatingen.

– Fredrik er jo brutalt rå. Måten han bare gikk for det trikset er helt unikt i norsk sammenheng, kanskje også internasjonal sammenheng. Og at han landet trikset på første forsøk er helt rått. Det ble til slutt veldig høyt nivå på triksene som ble satt, så til syvende og sist så var det ikke været som avgjorde konkurransen, sier Braaten.

Kevin Bækkel. Foto: Sebastian Bjerkvik

Med regn hele formiddagen så det ganske mørkt ut for konkurranse i trappa, men opphold i timen konkurransen stod på og en iherdig innsats med tørking gjorde at skaterne akkurat fikk gjennomført.

– Vi har hatt redd for været hele veien, men avlysning var ikke et alternativ. Regnet ødela for oppvarmingen, men jeg er imponert over hvordan de taklet situasjonen, sier Braaten.

Simen Hægeland.
Foto: Sebastian Bjerkvik.

Mesterskap i trapp så ut til å falle i smak hos både skaterne og publikum, og skatingen fortsatte lenge etter at konkurransen var ferdig. Rett før regnet jaget skaterne fra trappa landet blant annet Simen Hægeland en rå kickflip frontboard.

– Det er akkurat sånn har vi vil vise frem skateboarding, og det er dette som skjer ute i gatene hver dag. Gøy å se at det også er noen nye navn som markerer seg og skater rått, avslutter Braaten.

Til tross for restriksjoner og uvær ble årets NM en stor suksess, mye takket være en rå innsats fra Hamar Skateboardklubb.

Foto: Sebastian Bjerkvik

TIDSSKJEMA NC big air og NM halfpipe 17. mars
16.3.2024

TIDSSKJEMA NC big air og NM halfpipe 17. mars

Her finner du tidsskjema for NC big air og NM halfpipe

WC slopestyle Tignes
13.3.2024

WC slopestyle Tignes

World Cup slopestyle Tignes, Frankrike

Recap fra NC Slopestyle Geilo
12.3.2024

Recap fra NC Slopestyle Geilo

Recap fra NC slopestyle Geilo

NESTE EVENT SNOW: NC Big Air & NM Halfpipe Skimore Oslo / Wyller
11.3.2024

NESTE EVENT SNOW: NC Big Air & NM Halfpipe Skimore Oslo / Wyller

Her finner du påmelding og tidsskjema!

NESTE EVENT SKATE: Norgescup Larvik
11.3.2024

NESTE EVENT SKATE: Norgescup Larvik

Finn påmelding til lørdagens Norgescup i skate i Larvik her!

Natural Selection 2024
7.3.2024

Natural Selection 2024

10.–17. mars er det klart for en av årets store høydepunkt innen snowboarding, Natural Selection Tour!