Tatt ut til ungdoms-OL

Stine Espeli Olsen, Øyvind Kirkhus og Bettina Roll skal kjøre Youth Olympics Games i Lausanne.

I januar 2020 er det klart for et nytt Ungdoms-OL, denne gangen i Sveits. Ungdoms-OL, som arrangeres hvert fjerde år, ble sist holdt i Lillehammer i 2016. De som er født mellom 2002 og 2004 er kvalifisert for å kjøre og nivået blant disse ungdommene er skyhøyt. Det blir gjort store triks som doublecorks og triplecorks.

Norge ble tildelt to plasser på jentesiden og én plass på guttesiden. Med utgangspunkt i kriteriene som ble satt av sportsjef Per Iver Grimsrud og rekrutt-landslagstrener Morten Kleivdal ble Stine Espeli Olsen, Bettina Roll og Øyvind Kirkhus tatt ut til å representere Norge i Slopestyle og Big Air.

Les også: Startet sesongen med melkesyre

Disse utøverne viste bra prestasjon og høy kvalitet på kjøringen i både nasjonale og internasjonale konkurranser i sesongen 2018/2019, og det ble gjort en en faglig vurdering av Brettforbundets landslagsledelse, i samråd med utøvernes trener.

Øyvind Kirkhus kjørte sin første world cup i Mammoth i mars hvor han fikk en 18.plass. Han fikk også en sterk 5.plass i EYOF i big air.

– Det er sykt fett å bli tatt ut. Jeg visste at uttaket skulle være rundt disse tider, men det har vært mye usikkerhet om hvor mange plasser vi hadde og litt sånn, så det kom litt som et sjokk når jeg fikk vite at jeg ble tatt ut.  Jeg har en forhåpning at det er en bra course og at jeg får gjort det beste jeg kan, sier Øyvind.

Les også: Fem Fem pallplasser i Livigno!

Stine Espeli Olsen var på pallen i samtlige Norgescuper, hun tok en sterkt NM-bronse i seniorklassen i big air og i februar 2019 klinket hun til med en 3.plass og bronsemedalje i EYOF.

– Jeg syns det er veldig spennende og morsomt å bli tatt ut til YOG. Det er veldig stort og det er gøy å få representere Norge under et slikt arrangement. Jeg tror konkurransen kommer til å bli veldig spennende og det blir gøy å treffe andre kjørere fra andre land, sier Stine.

Les også: Dobbel bronse i EYOF

Bettina viste stabil kjøring gjennom Norges cup-sesongen og hadde en rekke pallplasser og avslutter sesongen med dobbel NM-bronse i big air og slopestyle. Hun hadde også en sterk 9.plass i World Rookie Tour i Livigno.

– Det er en fantastisk mulighet å få representere Norge i et ungdoms-OL. Det er nesten litt uvirkelig. Det er en opplevelse jeg vil bruke for å utvikle meg til en bedre snowboarder. Mitt fokus er å få nye og bedre erfaringer, og å ha det fett på brett, sier Bettina.

Les også: Ny rekrutt-trener

Program Snowboard