Tidenes kompetanseløft for park

Ny veileder for parkbygging skal bidra til mer aktivitet for snowboard- og skikjørere på alle nivåer, over hele landet.

Kulturdepartementet har, i samarbeid med Brettforbundet, Skiforbundet og Alpinanleggenes Landsforening, utarbeidet en veileder for parkbygging i norske alpinanlegg. Veilederen gir en grundig innføring i planlegging, bygging og vedlikehold av parker, og er et resultat av en historisk samling av anleggs- og parkkompetanse.

– Det er et mål for Brettforbundet og våre samarbeidspartnere å skape og legge til rette for aktivitet og mer moro for alle, ikke minst for egenorganiserte. Veilederen muliggjør bedre parker for alle brett- og skikjørere i anlegg over hele landet, uavhengig av ambisjonsnivå og budsjett, sier generalsekretær i Brettforbundet, Bijora Sardarian.

Per Iver Grimsrud under parksession på Vierli. Foto: Brettrettforbundet.

Veilederen er utarbeidet av førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet, Claes Högström. Papirversjonen sendes blant annet ut til anlegg og klubber over hele landet. I tillegg til den fysiske manualen er det laget en egen nettside med en rekke instruksjonsvideoer som alle kan benytte seg av, også når de er ute å jobber i anlegget.

Besøk nettsiden her!

– Vi er glade for å kunne bidra til bedre tilrettelegging for aktivitet, lek og akrobatikk på snø. Stikkord er glede og utfordringer. Dette er anlegg for barn og ungdom først og fremst, i organisert eller egenorganisert form, men også for idrettsutøvelse opp til topp internasjonalt nivå, sier statssekretær Jan-Christian Kolstø.

I snowboard og freeski er det ytterst få store offentlig finansierte parker og anlegg. Idretten helt avhengig av ildsjelene i de lokale alpinanleggene som står på sent og tidlig for å legge forholdene best mulig til rette. Den nye veilederen skal øke kompetansen på grasrotnivå i alpinanlegg over hele landet, og gjøre det enklest mulig for anleggene, store som små, å bygge gode og trygge parker.

Trysil stakk av med prisen for årets park på Snowboardawards 2019.
Foto: Process Films

– Vi i Alpinanleggenes Landsforening (ALF) håper denne veilederen kan være et viktig og levende verktøy for alle involverte hos våre 200 medlemmer over hele landet som jobber med park, enten det er i liten dugnads-skala hos de aller minste anleggene eller hos de største anleggene som kanskje også kan hente tips. For oss er sikkerheten i anlegget alltid det viktigste, og vi håper denne veilederen også kan bidra til trygge, brukervennlige og morsomme parker, sier generalsekretær i ALF, Camilla Sylling Clausen.

Som representant fra Brettforbundet har Sondre Hylland vært en avgjørende ressurs i utformingen av veilederen.

Den første parkveilederen kom i 2006 og var skrevet av avdøde Lars Eriksen, en pioner innen parkbygging i Norge. Når Lars Eriksen i 2009 ble tildelt Brettforbundets (da Snowboardforbundets) Ærespris, var det blant annet på grunn av hans innsats for bedre parker i store og små anlegg. Den nye veilederen bygger videre på arbeidet til Eriksen.

– Parkveilederen har vært et stort prosjekt for alle involverte parter, og det ferdige produktet kommer til å bidra til stor og god aktivitet for både organiserte og egenorganiserte i anlegg over hele Norge. Veilederen vil legge til rette for at idrettene som bruker disse fasilitetene, kan fortsette å inkludere alle, uansett nivå eller ambisjoner, sier generalsekretær i Skiforbundet, Ingvild Berg.

Christoffer Schach (NSF), Sondre Hylland, Camilla Sylling Clausen (ALF), Marit Gjerland (NSF), Morten Roa (spesialrådgiver), Marita Andresen (NSF), Gry Brodshaug (KUD) Cathrine Fosterud Lyngholm (DSS), Bijora Sardarian (Brettrettforbunet), Jenny Juell (ALF), Ole Fredriksen (KUD) og Eivind Gjeraker (NSF). Foto: Brettforbundet.

Kristina har oppfylt drømmen om å jobbe med skating
30.10.2019

Kristina har oppfylt drømmen om å jobbe med skating

Kristina Westad er dommer på internasjonalt nivå, talsperson for World Skate, daglig leder i B:Aurora og en aktiv skater.

Filmen fra Snowboardawards er her!
29.10.2019

Filmen fra Snowboardawards er her!

Se filmen fra Snowboardawards 2019!

Landslaget i Saas Fee
24.10.2019

Landslaget i Saas Fee

Se edit fra snowboardlandslagets samling i Saas Fee!

Slik er DU med på å gi drømmen en sjanse
23.10.2019

Slik er DU med på å gi drømmen en sjanse

Hver gang du spiller hos Norsk Tipping, er du med på å oppfylle store og små drømmer over hele landet.

Her er årets prisvinnere!
21.10.2019

Her er årets prisvinnere!

En overrasket konferansier var blant prisvinnerne på helgens Snowboardawards

Se bildene fra Snowboardawards!
21.10.2019

Se bildene fra Snowboardawards!

Her er de beste bildene fra helgens festeligheter.