Til alle klubbledere: Husk å fakturere medlemmene deres i et elektronisk, godkjent medlemssystem innen 31. desember!
Viktig frist: Alle klubber må fakturere medlemmene sine i et elektronisk, godkjent medlemssystem innen 31. desember!
For at klubber i Brettforbundet skal kunne motta støtte og tilskudd i 2026, samt fremdeles være en klubb under Norges idrettsforbund, må alle medlemskap for 2025 være fakturert fra et godkjent elektronisk medlemssystem, registrert som betalt og knyttet til riktig gren (snowboard, skateboard og/eller surfing) innen 31. desember 2025.
Hvis klubben ikke følger opp innen fristen, mister dere:
- LAM (Lokale aktivitetsmidler)
- Momskompensasjon
- Utstyrsrefusjon
- Støtteordninger for strøm og gass eller andre støtteordninger i regi av NIF, idrettskretser og særforbund
- Medlemskapet deres i NIF og Brettforbundet
Kort sagt: Dette er et krav – ikke et valg :)
Hvordan komme i gang?
Vi ser at mange av klubbene våre er godt i gang med å fakturere, men det er fremdeles noen som gjenstår. Det er kun styreleder eller daglig leder som kan bekrefte hvilket medlemssystem dere benytter på vegne av klubben. Les hvordan her.
Klubben kan bruke:
- KlubbAdmin – idrettens eget medlemssystem, eller
- Et medlemssystem med godkjent integrasjonsavtale med NIF, f.eks. KlubbAdmin, Rubic, StyreWeb, Spond Club, Hoopit, Medlemsnett, Matchi, Klar…Boks!, IdrettenOnline, GolfBox og flere.
Vi ber derfor klubber som ikke har fakturert medlemmene sine i et av de godkjente systemene over om å:
1) Fakturere medlemsavgift (det gir tallet for medlemskap) i det godkjente medlemssystemet dere har valgt
2) Følge opp at fakturaen faktisk betales
3) Påse at medlemmet blir tilknyttet korrekt gren i medlemssystemet (det gir tallet for antall aktive utøvere)
Om grentilknytning
- Les mer om hvordan man legger til idrettsgren i klubben her.
- Les mer om hvordan man registrerer medlemmer med riktig gren her.
Dersom KlubbAdmin:
Da må klubben opprette en Buypass-avtale for å kunne fakturere medlemskontingent og treningsavgift digitalt.
- Veiledning: Hvordan opprette brukerstedsavtale?
- Brukerveiledning for fakturering: Fakturering i KlubbAdmin
Bruker klubben andre systemer enn KlubbAdmin?
- Ta kontakt med systemleverandør, f.eks. Spond.
- Bruker klubben andre systemer enn KlubbAdmin må medlemskapet alltid kobles opp mot NIF sin medlemsdatabase. Les mer om dette her.
Trenger dere hjelp?
Kontakt idrettskretsen deres eller NIF Digital Support – de hjelper dere i mål!
Hvorfor dette kravet?
En stor del av finansieringen til norsk idrett – inkludert Brettforbundet – kommer fra Kulturdepartementet. Størrelsen på denne støtten avhenger blant annet av hvor mange medlemmer og aktive medlemmer klubbene har registrert i et godkjent medlemssystem.
Tidligere har klubbene selv rapportert inn medlems- og aktivitetstall manuelt gjennom Samordnet rapportering i april. Fra og med 2026 blir denne prosessen fullt automatisert. Det betyr at tallene hentes direkte fra klubbens medlemssystem, og at kun medlemmer som har betalt medlemskontingent innen utgangen av året blir registrert.
Dette gir klubbene mindre arbeid med selve rapporteringen, men samtidig et større ansvar for å sikre at alle medlemmer faktisk har betalt medlemskontingenten i tide – og at dette er registrert i et godkjent medlemssystem hvert eneste år.
Kort oppsummert
Frist: Fakturering MÅ ha skjedd innen 31. desember 2025
Krav: Fakturering skal skje gjennom elektronisk medlemssystem med NIF-integrasjon
Tips: Sett av en halvtime denne uka til å sjekke at klubben deres har alt på plass. Det sparer dere for store problemer og tapte midler i 2026!
.png)



.png)




.png)


















