Til minne om Tom «Tommen» Bjerknæs

Livskunstneren, snowboarderen og legenden Tom «Tommen» Bjerknæs har gått over i historien, og etterlater seg et stort tomrom i brettnorge og snowboardverdenen.

Tommen var en kjent figur for alle som besøkte Hemsedal, Stryn og Stad. Med sitt lange hår, hvite skjegg og uendelige repertoar av historier vant han venner og bekjente hvor enn han var – enten det var blant «kidsa» i bakken, når Burton samlet teamet sitt til fotoshoot i Hemsedal, på sine årlige turer til Engelberg eller når Freeline Jam´en i Stryn trengte DJ.

Selv hadde Tommen noe så unikt som over 200 dager på snø hvert år, og det i en alder av nær 70 år. På fjellet danset han med «Den hvite dama», som han kalte snøen.

Tommen levde et innholdsrikt, men også tøft liv før han traff «Den hvite dama». Snowboard ble hans vei ut. Snowboardkjøringen reddet livet - og var livet for Tommen. Snowboard og vennskapet med andre brettkjørere betød alt for ham.

Samtidig betød Tommen også så mye for snowboardmiljøet. I et samfunn hvor prestasjoner og resultater kan bety veldig mye, representerte Tommen en motvekt og noe så enkelt som ren skjær snowboard- og livsglede - uten behov for prestisje. Ingen var mer i fjellet enn Tommen, og ingen var mer «stoka». Og han delte gjerne gleden, gjennom gode historier, oppmuntrende ord eller noen tips og råd for å «naile» nettopp det trikset som han hadde sett at du sleit litt med i bakken.

På denne måten ble Tommen et samlingspunkt og et symbol, både blant de som har hengt i miljøet lenge, for «kidsa» og for de som reiser verden rundt med brettet i bagasjen.

Tommen ble også portrettert i flere artikler og filmer, og hanvar inspirasjonen bak Peter Stormares karakter i spillefilmen «Switch».

Få, om noen, har vel oppmuntret og inspirert mer gjennom sin genuine brettglede enn Tommen. Det ser vi også på alle som hyller han gjennom bilder og historier i sosiale medier, og i media i inn- og utland.

En usedvanlig mann og et usedvanlig liv har gått over i historien, og vi er takknemlige for at det var nettopp brettkjøringen som Tommen valgte å dedikere livet sitt til.

Noen mennesker setter spor, ikke bare i snøen eller på resultatlistene, men i hjertene til menneskene de møter i fjellet.

- Takk for at du satte så gode spor, og takk for alt du var og alt du gav, Tommen.

Vi lyser fred over Tom «Tommen» Bjerknæs sitt minne.

På vegne av Brettforbundet ved styret og administrasjonen

Slik blir X Games Aspen 2021
25.1.2021

Slik blir X Games Aspen 2021

Ståle, Marcus, Mons og Frditjof er klare for X Games Aspen denne uken. Her finner du all info om konkurransen.

Kleveland på pallen i Laax Open!
22.1.2021

Kleveland på pallen i Laax Open!

Marcus Kleveland gjorde slopestyle-comeback med tredjeplassen i Sveits.

Åpning av BUA Grunerløkka
19.1.2021

Åpning av BUA Grunerløkka

BUA´s nye tilskudd i Bydel Grunerløkka skal gi flere barn og unge muligheten til å oppleve gleden av skate- og snowboard.

Hvem fortjener å bli nominert til Skateboard Awards i 2021?
13.1.2021

Hvem fortjener å bli nominert til Skateboard Awards i 2021?

Brettforbundet gleder seg til å dele ut Skateboard awards for andre gang, i 2021!

Følg Laax Open her!
12.1.2021

Følg Laax Open her!

Kleveland, Bergrem og Røisland er klare for finale i Sveits. Her finner du alt du trenger å vite om konkurransen.

FIS-registrering
12.1.2021

FIS-registrering

For å kunne delta i en FIS konkurranse må du ha en gyldig FIS lisens. Her finner du info!