Til minne om Tom «Tommen» Bjerknæs

Livskunstneren, snowboarderen og legenden Tom «Tommen» Bjerknæs har gått over i historien, og etterlater seg et stort tomrom i brettnorge og snowboardverdenen.

Tommen var en kjent figur for alle som besøkte Hemsedal, Stryn og Stad. Med sitt lange hår, hvite skjegg og uendelige repertoar av historier vant han venner og bekjente hvor enn han var – enten det var blant «kidsa» i bakken, når Burton samlet teamet sitt til fotoshoot i Hemsedal, på sine årlige turer til Engelberg eller når Freeline Jam´en i Stryn trengte DJ.

Selv hadde Tommen noe så unikt som over 200 dager på snø hvert år, og det i en alder av nær 70 år. På fjellet danset han med «Den hvite dama», som han kalte snøen.

Tommen levde et innholdsrikt, men også tøft liv før han traff «Den hvite dama». Snowboard ble hans vei ut. Snowboardkjøringen reddet livet - og var livet for Tommen. Snowboard og vennskapet med andre brettkjørere betød alt for ham.

Samtidig betød Tommen også så mye for snowboardmiljøet. I et samfunn hvor prestasjoner og resultater kan bety veldig mye, representerte Tommen en motvekt og noe så enkelt som ren skjær snowboard- og livsglede - uten behov for prestisje. Ingen var mer i fjellet enn Tommen, og ingen var mer «stoka». Og han delte gjerne gleden, gjennom gode historier, oppmuntrende ord eller noen tips og råd for å «naile» nettopp det trikset som han hadde sett at du sleit litt med i bakken.

På denne måten ble Tommen et samlingspunkt og et symbol, både blant de som har hengt i miljøet lenge, for «kidsa» og for de som reiser verden rundt med brettet i bagasjen.

Tommen ble også portrettert i flere artikler og filmer, og hanvar inspirasjonen bak Peter Stormares karakter i spillefilmen «Switch».

Få, om noen, har vel oppmuntret og inspirert mer gjennom sin genuine brettglede enn Tommen. Det ser vi også på alle som hyller han gjennom bilder og historier i sosiale medier, og i media i inn- og utland.

En usedvanlig mann og et usedvanlig liv har gått over i historien, og vi er takknemlige for at det var nettopp brettkjøringen som Tommen valgte å dedikere livet sitt til.

Noen mennesker setter spor, ikke bare i snøen eller på resultatlistene, men i hjertene til menneskene de møter i fjellet.

- Takk for at du satte så gode spor, og takk for alt du var og alt du gav, Tommen.

Vi lyser fred over Tom «Tommen» Bjerknæs sitt minne.

På vegne av Brettforbundet ved styret og administrasjonen

NM Vert Nesodden 2022
10.8.2022

NM Vert Nesodden 2022

Velkommen til Vert-NM på Nesodden

Momskompensasjonen 2022
9.8.2022

Momskompensasjonen 2022

Frist 15. august

Skateboard-NM i Bodø recap
7.8.2022

Skateboard-NM i Bodø recap

I helgen ble det kåret seks nye norgesmestere og utdelt to kongepokaler da NM i skateboard ble arrangert i Bodø!

Her er resultatene fra skateboard-NM i Bodø!
6.8.2022

Her er resultatene fra skateboard-NM i Bodø!

Her er resultatene fra helgens skateboard-NM i Bodø!

NM Skateboard 2022 Bodø
2.8.2022