Unge Pistoler: Sander Mørk Danielsen

Les første intervju i vår nye spalte der vi tar for oss unge, skarpladde talenter.

I snowboard har vi en voksende gruppe med unge pistoler, som hensynsløst presser den eldre generasjonen mot en tidligere pensjonsalder. En av disse er Sander Mørk Danielsen, som har pallet på hver eneste Norgecup denne vinteren. Sander har et fantastisk engasjement for snowboard og en ydmyk holdning, som fortjener all respekt. Vi tok en prat med talentet.

Du har kjørt snowboard siden du var 6 år gammel - Hva fikk deg til å starte med snowboard?

Begge storebrødrene mine kjørte snowboard, og jeg kjørte først på ski. Jeg synes fort at snowboard så mye fetere ut enn ski, så jeg droppa lett skia for brett.

Hvilken konkurranse er du mest stolt av?

Tredjeplassen som jeg fikk på World Rookie Tour i Livigno! Det var min første internasjonale konkurranse, og det var sykt gøy å komme på pallen sammen med en kompis (Odin). Jeg var litt mer nervøs enn vanlig, noe som gjorde det fetere at det gikk bra.

Les også: Fem pallplasser i Livigno

Sander Mørk Danielsen på førstepass i Boardercross-NM i 2017. Foto: Daniel Jacobsen

Du har kjørt mye sammen med broren din Jonas – har det vært mye konkurranse mellom dere?

Vi skulle alltid prøve å gjøre noe bedre enn hverandre, noe som var en kul motivasjon.  Hver gang Jonas lærte seg noe nytt, ville jeg lære meg det samme. Andre ganger var det omvendt. Jonas har alltid pushet meg, ved å si at jeg skal prøve på forskjellige ting, og gi meg tips for hvordan jeg skal klare det. Brodern er min største helt!

I et intervju har du fortalt at dere pleide å sykle 13 km med brettene på ryggen for å opp rails og filme hverandre. Hva gjorde deg så gira på snowboard?

Det var bare så sinnsykt gøy å kjøre snowboard. Vi har også en liten hoppbakke rett ved der vi bor, hvor vi har en bygget railpark og hopp. Sykt fett å kunne gå ut å kjøre når jeg vil, uten å være avhengig av bil eller heis.

Her om dagen landet du din første 1080 - hvordan gikk det seg til?

Jeg kunne tåkant frontside 360 fra før. Jeg hadde en sykt bra dag i Varingskollen under Norgescupen, og jeg var veldig gira. Jeg prøvde på tåkant 540, og ble overasket ov hvor lett det gikk og spinne. Jeg prøvde mer og mer, helt til jeg landet min første 900. Når jeg kom hjem til Geilo prøvde jeg videre på tåkant frontside 1080, og jeg landet!

Se Sanders 1080 her:

Hva tenker du på før du dropper inn i konkurranser?

Jeg hører ofte på musikk for å samle tankene. Det får meg til å koble ut, roe ned og at jeg kommer dypt inn i min egen verden. Det går som regel i rap, som 50cent.

Hva er planene fremover?

I slutten av mars skal jeg kjøre finale i World Rookie Tour, som skal være i Kitzsteinhorn, Østerike. Det gleder jeg meg veldig til! Nå går jeg kun i niende klasse, men jeg ønsker å søke meg inn på HSG på Hovden. Broren min går der nå, og det virker som at det er sykt fett.

Det er mye konkurranser og turer å være med på - Hvordan sparer du til det du ønsker deg?

Ikke kjøpe unødvendige ting og være flink til å ta vare på utstyret. Jeg får ukepenger for arbeidsoppgaver jeg gjør hjemme, som jeg sparer til ting jeg ønsker meg. Mamma og pappa har alltid vært støttende. Kjører meg i bakken hele tiden, og er med på alt av konkurranser.

Sander Mørk Danielsen i World Rookie Tour. Foto: Bjørn Johan Jenssen

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch