Uttak: Landslagene i snowboard 2019-2020

Nye - men kjente - ansikter på landslaget.

Det kommer kanskje ikke som noen stor overraskelse at Bendik Strugstad Gjerdalen, Stian Skogheim Kleivdal og Fridtjof Sæther Tischendorf nå tas opp på landslaget. Alle tre har levert solid kjøring det siste året og bevist at de fortjener en plass på et av verdens beste landslag.

Med tredjeplassen i worldcupen i Seiser Alm viste Stian Kleivdal at han er i verdenstoppen når alt klaffer. Gjerdalen har vært stabil blant de 20 beste i de konkurransene han har kjørt i vinter, og kronet sesongen med en tredjeplass i Grandvalira Total Fight, bare slått av Mark McMorris og Michael Schaerer.

Tischendorf har vært mye skadet de siste to sesongene, men har imponert etter at han kom tilbake og vist seg som en ekstremt kreativ kjører. Seier i Knuckle Huck og 13. plass i slopestyle under X Games Aspen taler for seg selv, og i tillegg vant han første utgaven av King Of The North i mars. Alle tre er kjørere vi regner med å se i verdenstoppen fremover, og det var på tide å flytte dem opp fra rekruttlandslaget, der de har vært i en årrekke.

Fridtjof Tischendorf. Foto: Process Films

Har overbevist

For landslagssjef Per Iver Grimsrud var det ikke noen vanskelig beslutning å ta de tre opp på landslaget, som nå består av elleve kjørere.

- De har hatt enorm utvikling på kjøringen sin de siste årene og vi har inkludert dem mer og mer i alt vi gjør. De har tatt vare de sjansene de har fått, og det er utrolig viktig i snowboardverden, hvor ingenting kommer gratis. I tillegg er de tre veldig fine fyrer som kommer til å bidra positivt i gjengen med iveren sin, sier Grimsrud.

For kjørerne betyr det mye å få denne muligheten:

- Jeg er sykt glad for å bli tatt opp på landslaget. Det er absolutt en drøm og det er en god følelse å oppnå et slikt langsiktig mål. Og så er den gjengen som er der nå helt rå. Det er folk jeg har kjørt sammen med siden barndommen og reist mye med. Nå gleder jeg meg til flere turer med dem, forteller Stian Kleivdal.

For Bendik Gjerdalen har det ikke bare vært et mål, han synes også at han har noe der å gjøre etter sesongen som har vært:

- Jeg føler at jeg har hatt en bra sesong. Selv om ikke alle konkurransene har gått bra, så er jeg fornøyd med egen kjøring. Og så avsluttet jeg sesongen med pallplass i et eliteevent, som viser at jeg har noe der å gjøre. Det betyr mye for meg å bli en del av laget og alt som følger med. Det vil gjøre det lettere å nå målene mine og å utvikle meg som snowboarder.

Bendik Gjerdalen. Foto: Process Films

Fridtjof håper han kan bli en mer stabil kjører og prestere bedre i de konkurransene han er med i:

- Jeg har hatt pallplasseringer i internasjonale konkurranser med høyt nivå de siste tre sesongene, og det er vel derfor jeg får være med på landslaget nå. Men jeg har også kommet meg til mange finaler hvor det ikke har gått etter planen. Jeg vil være en av dem som alltid er i finalen og alltid lander, så de andre som kjører ser på meg som en av sine største konkurrenter og ikke bare en løs kanon.

Ny jente på rekruttlandslaget

Det er dessverre ingen nye jenter som flyttes opp til landslaget i kommende sesong.

- Vi ønsker å fokusere på å skape mer aktivitet og bygge opp et større jentemiljø, og samtidig invitere med oss jentene på rekruttlandslaget på samlinger når det lar seg gjøre. De har allerede vært med på slike i Wyller og Finland nylig, og vi skal forhåpentligvis klare utvide tilbudet til vinteren, sier landslagssjef Per Iver Grimsrud.

På rekruttlandslaget kommer derimot Stine Espeli Olsen inn sammen med Sindre Tveiten. Stine har virkelig steppa opp gamet sitt denne sesongen og under årets NM imponerte hun gang på gang med sin   backside 720. Det samme har Sindre, som kjørte så bra tidlig i sesongen at han også fikk prøve seg i Laax Open.

Stine Espeli Olsen. Foto: Brettforbundet

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch