Vert-NM på Nesodden recap

Det ble en skikkelig folkefest i Nesodden skatepark da Nesodden skateboardklubb og Oslo vertklubb i samarbeid med Brettforbundet kunne invitere til vert-NM i helgen!

Nesodden er et levende sted i stadig utvikling og etter et firesifret antall dugnadstimer stod endelig Nesodden skatepark ferdig i 2021. Likevel har den offisielle åpningen av den dessverre måttet avvente på grunn av covid. Med lokale matboder, skatekiosk, korpsmusikk og fengende konsert ble det derfor en etterlengtet åpningsdag i skateparken, i kombinasjon med en spektakulær og herlig dag på årets siste norgesmesterskap i skate denne helgen.

- Utrolig rått å avslutte NM-sesongen med et smell på Nesodden. Vi er så takknemlige for de engasjerte og dyktige klubbene som har gjort streetstyle ned gågata i Skien, street og bowl i naturskjønne Bodø, og en vertikal folkefest på Nesodden mulig! Det å vinne et NM nå krever høy internasjonal klasse, noe vi ble vitne til i helgen. Bare å glede seg til fremtiden, sier Henning Braaten.

Elias Nilsen
Foto: Ole Palmstrøm

I strålende sol ble vi vitne til meterhøye airs og  tekniske triks av noen av landets beste vertskatere. Nivået i verten var skyhøyt hvor både kidsa, juniorene og seniorene imponerte stort. Publikum var også tydelig stoka og sørget for skikkelig trøkk og publikumsrekord på Skoklefallsletta.

I tillegg til å kåre junior- og seniormestere ble det også holdt en kids-jam hvor vi tydelig kunne se at det gror godt i vertgrenen om dagen. De  yngste stilte med en rekke deltakere og imponerte stort med rå skating. Det blir derfor vanvittig spennende å følge med på denne generasjonen videre.

Formatet under NM for junior og senior var jam i tvungen rekkefølge, med maks 45 sekunder hver hvor beste helhetsinntrykket gjennom hele konkurransen ble bedømt.

På kvinnesiden skatet junior og senior sammen, hvor det til slutt var Selma Pettersen som gjorde rent bord og som med det forsvarte NM-tittelen fra fjorårets vert. Selma skiller seg ut med power i skatingen, høye airs og fortsetter med andre ord å utvikle seg og har fra tidligere i sommer også en imponerende andreplass i bowl-NM. Hakk i hel kom Maja Spatscheck på en velfortjent andreplass og Amelia De La Vega på en solid tredjeplass.

Selma Pettersen
Foto: Ole Palmstrøm

- Det var veldig gøy å være med på Vert NM på Nesodden! Det var super god stemning med et svært publikum. I tillegg var det veldig bra skating i alle klassene og det var skikkelig kult å se spesielt alle de yngre som var med på kids-jamen, så framtiden for vert skating ser lovende ut. Greide å skade kneet mitt uken før så er glad for at jeg fikk deltatt og klarte en førsteplass selv med vondt kne, sier Selma.

I juniorklassen for gutter var det også skyhøyt nivå, hvor det til slutt var Adrian Fossli Pedersen som med et ferskt bowl-gull i minnet stakk av med seieren etter imponerende kjøring i verten. Arne Vollsnes og Bernard Nilsen kjørte også helt rått og tok med seg en velfortjent andre- og tredjeplass hjem.

- NM i vert på Nesodden var veldig bra. Kjempegøy at så mange folk kom og så på. Å vinne var ekstra kult fordi jeg ikke skater vert så ofte. Men jeg skal absolutt skate mer vert i fremtiden, sier Adrian.

På seniorsiden var det til slutt vert-talentet Mats Hatlem som stakk av med NM-gullet etter noen helt sinnsyke run. Big flip indy, kickflip tailgrab og big spin backside disaster er noen av høydepunktene, sydd sammen til rå runs. Videre var det Elias Nilsen som stakk av med andreplassen etter tydelig å ha tatt med seg godformen fra NM tidligere i sommer. Aksel Sørum, vinner av fjorårets vert-NM i juniorklassen, kunne reise hjem med en imponerende tredjeplass.

Mats Hatlem
Foto: Ole Palmstrøm

Sjekk de fulle resultatlistene her!

Oppsummert ble med andre ord årets siste NM en kjempesuksess hvor vi står igjen med tre nye norgesmestere etter noen sinnsyke prestasjoner i verten - vi gratulerer!

Tusen takk til Nesodden skateboardklubb, Oslo Vertklubb, lokalmiljøet og lokale sponsorer.

Her er bildegalleri: BILDEGALLERI NM 2022

Vi gleder oss masse til neste års norgesmesterskap!

Høvdingen av Høgevarde 2024
22.4.2024

Høvdingen av Høgevarde 2024

Hvorfor starte klubb?