Vi markerer verdensdagen for funksjonshemmede

Stiftelsen VI arbeider for å gi mennesker med funksjonsnedsettelse like muligheter til å prestere. I forbindelse med verdensdagen for funksjonshemmede 3. desember går fire særforbund – Brettsport, Dans, Sykling og Volleyball - og langrennslaget Team Aker Dæhlie i front for å inspirere og inkludere flere til idretten.

Verdensdagen for funksjonshemmede er et FN-initiativ for å øke bevisstheten om rettighetene til personer med funksjonsnedsettelser. Dagen fokuserer på å fremme likestilling, inkludering og øke forståelsen for utfordringene man møter med funksjonsnedsettelser. Målet er å skape et samfunn som er tilgjengelig og inkluderende for alle, uavhengig av funksjonsevne. Årets tema for verdensdagen er «Inkluderende samfunn for alle: Partnerskap for deltakelse og like muligheter».

Norges Idrettsforbund lanserte i fjor en helhetlig strategi for paraidretten. 55 særforbund har støttet helhjertet opp om strategien og har ambisjoner om å bli bedre. Parastrategien omfatter alle parautøvere som er mennesker med bevegelses-, syns-, hørsels- og/eller utviklingshemming. Målet er å forsterke ambisjonen om «En idrett – like muligheter» for både topp og bredde.

- Med idrettene som talerør når vi bredt ut, og vi får styrket paraidrettens posisjon og anerkjennelse i samfunnet. Det gir oss en unik mulighet til å vise frem det mangfoldet og talentet som finnes i paraidretten. Vi håper å inspirere flere til å følge vårt eksempel og se at det er mulig å oppnå et mer inkluderende samfunn og fremme idretten som en samlende arena der alle hører til, sier Bjørnar Erikstad, daglig leder i Stiftelsen VI.

I 2022 var Aker på jakt etter sponsorpartnere med en inkluderende og handlingsorientert tilnærming til paraidretten. Resultatet ble at Aker Solutions, Aker BP og Aker signerte nye sponsoravtaler med særforbundene for Dans, Volleyball, Brettsport og sykling. I tillegg ble det private langrennslaget Team Aker Dæhlie etablert bestående 43 utøvere, hvorav 12 paraløpere, fra 10 nasjoner.

Samarbeidet med særforbundene og Team Aker Dæhlie tar form gjennom et felles budskap og en rekke aktiviteter som skal øke bevisstheten og interessen for paraidretten – på tvers av ulike idrettsgrener. Nå går vi sammen om å løfte oppmerksomhet rundt verdensdagen for funksjonshemmede. Brettforbundet markerer verdensdagen med parallellslalåm for snowboard. Arrangementet arrangeres i samarbeid med Funkis Snowboardklubb. Mer om arrangementet her!

- Vi er stolte over å være en del av et banebrytende prosjekt som viser at idretten er for alle. Vi har funnet partnere som deler vår visjon om like muligheter og som viser et sterkt engasjement for paraidretten. Sammen vil vi bidra til å endre idretten til det bedre og skape et mer inkluderende samfunn, sier Øyvind Eriksen, konsernsjef i Aker ASA og styreleder i Stiftelsen VI.

-Samarbeidsprosjektet involverer flere aktører som arbeider mot et felles mål. Det er spesielt givende å se at vi når ut til et bredt publikum, og at vi bidrar til en endring i samfunnet og i folks liv. Hvis vi gjennom prosjektet klarer å inkludere én ny person i idretten, anser jeg prosjektet en suksess, uttaler Bijora Sardarian, generalsekretær i Brettforbundet

I tillegg til økonomisk støtte til paraidretten, bidrar også Stiftelsen VI til å skape engasjement og oppmerksomhet rundt paraidretten gjennom ulike kanaler og plattformer. Stiftelsen har laget en aktivitetskalender som viser frem de ulike idrettene og arrangementene som skjer i forbindelse med verdensdagen for funksjonshemmede. Du kan utforske aktivitetskalenderen her: