– Vi trenger kultur, ikke penger!

Lokale ildsjeler har skapt et rått railtilbud på et jorde i Hemsedal. Nå har de finansiert tråkkemaskin og lover å lage buer og mye moro.

I høst ble Snowboardforbundet kontaktet av to som ønsket å starte en park i Hemsedal, nærmere bestemt ønsket de å starte Hemsedal Railgarden på Fauskojordet. Nå står parken klar til glede for alle. Mennene bak initiativet er Martin Prøis - The Drop medeier, og Marius Urbonavicious - parkshaper med lang erfaring fra større prosjekter som «Snow Dome» i Litauen.
– Grunnen til at vi startet park er for å skape et miljø i Hemsedal. Etter at Tirilparken og Golparken ble borte, døde også kulturen i Hallingdal. Folk trenger et sted å kjøre, og vi har veldig gode forhold i Hemsedal hvert år. Martin og jeg gikk inn 50/50 i parken, vi har ikke noe penger, men vi har park, og det er det viktigste for oss. Vi trenger kultur, ikke penger, sier Marius Urbonvicious.

Hemsedal Railgarden er en 150 meter lang railpark med tautrekk, du kan få 5-6 hits i linje. Målet er å sette opp en god railpark med mange muligheter. Parken er spesielt inspirert av Golparken og Stian Karlsen, som vant årets park og årets ildsjel på Snowboardawards i 2016. Karlsen har for øvrig også bidratt i oppstartsfasen på Fauskojordet. I dag er Hemsedal Railgarden en park du kan få ekstremt effektiv kjøring, få inn nye triks og bli inspirert av andre.
– Jeg henter også inspirasjon fra Trollhaugen i Minnesota, og prøver egentlig å få til noe lignende i Norge, sier Marius.

Hemsedal Railgarden har nettopp sikret seg en brukt tråkkemaskin fra Norefjell. Til innkjøpet fikk de nærmere 25.000 kroner i støtte gjennom crowdfunding.
– Med tråkkemaskin kan vi få mer terreng i parken, vi skal blant annet få på masse trannys, så stedet blir litt mer som en skatepark med mange muligheter.

Det er flere som har tatt seg turen til Hemsedal Railgarden allerede, vi tok oss en prat med Maria Hilde som var der tidlig i januar.

Lurt å følge med når prisvinnere snakker ut. Les hva Maria Hilde sier om Hemsedal Railgarden under. Foto: Matias Fosso

Hvorfor dro dere til Hemsedal?
Stine Tønnesen og jeg dro faktisk til Hemsedal bare for å kjøre Hemsedal Railgarden, vi savnet Golparken og Gråkallen er litt lengre å dra. Vi så etter raske hits på smude downrails, og vi fikk sulten vår dekket. Parken består av en liten vaierheis som tar deg opp bakken, på vei ned er det tre forskjellige lines å velge mellom. Nederst står det en campingvogn man kan varme seg i, og det er ofte bål utenfor, der kan man grille pøler og hender.

Hva gjør railgarden unik?
Veldig koselig, ingen skrikete familier, he he.. Alt er mindre stress, og du får liksom essensen av det du er ute etter om du kommer for å kjøre rails. Ta tak i plastgreia på vaieren, hold den til du er på toppen av parken og kjør ned. Det er lett! Folk burde ta turen for å kjøre masse rails på kort tid. Man kan lett lære seg nye railtriks i en slik park. De har en tubeline, og når du klarer trikset ditt der, kan du ta det over til rail-linen. Du slipper også å vente 15 min mellom hvert forsøk. Det er en grunn til at Stine Tønnesen ble så skamgod på bare to sesonger i Golparken ;)

Har du noen annet på hjertet?
Heldigvis finnes det litt tæl i snowboardmiljøet, så ikke alle bare sitter på rumpa og griner over at park prioriteres mindre og mindre. Vi trenger en slik park i Oslo-området også!

Se Maria Hilde og Stine Tønnesen i Hemsedal Railgarden her:

Priser:

Dagskort: 150,-

Sesongkort: 1500,-

Supportpass: 2500,- (inkl. genser)

Når du kjøper heiskort blir du automatisk medlem i klubben, på denne måten får anlegget lokale aktivitetsmidler som går tilbake til drift av anlegget, det er en sirkel!

Online:

Facebook: Hemsedal Railgarden

Instagram: Hemsedal: hemsedal_railgarden

Best Foot Forward Europe
1.5.2024

Best Foot Forward Europe

To norske på pallen i Helsinki, Finland!