World Cup Chur - Landslagsdebut for Bettina og Øyvind

I helgen var det duket for verdenscup åpningen i Chur , Sveits. Med 20.000 publikum var det en storslagen festival i Chur, med konserter og big air konkurranse side om side. De som representerte Norge var Bettina Roll, Bendik Gjerdalen, Stian Kleivdal og Øyvind Kirkhus. Laget kom rett fra en bra treningssamling i Saas Fee og var klar for å starte konkurransesesongen.

Bendik og Stian hadde bra trening, men det satt dessverre ikke som det skulle i kvalifiseringen. For Øyvind satt det bedre og med et bra andre run sendte det han videre til hans første World Cup finale.

- Bettina imponerte allerede fra første trening. Hun hengte seg på gutta med en gang og hadde en klar gameplan. Det er første gangen hun kjører stillas, og hun viste at hun er sterk i hodet og målrettet. Hun var i tillegg litt forslått fra samlingen i Saas Fee, men det lot hun seg ikke påvirke av. Jeg tar av meg hatten for henne, forteller landslagstrener, Morten Kleivdal som virkelig er fornøyd og imponert over at Bettina i sin world cup-debut kjørte seg inn på en sterk 12plass.

Marcel Laemmerhirt // Stadlerphoto

Bettina forteller selv at hun jobbet mye med det mentale under trening og konkurranse. Selv om hun skadet skulderen sin i Saas Fee sto ikke det i veien for å prestere på World cupen. I det første runnet sitt landet hun en perfekt fs720 og det første hun sa til Morten når hun kom opp på toppen igjen var “Jeg går for fs1080!”.

- Det er et triks Bettina har prøvd på bag tidligere i høst, men ikke ennå gjort på snø, forteller Morten.

Hun var nære på å lande det, men på stillashopp må man lande helt perfekt.

Neste gang sitter den!

Kveldsfinalen

Foran 20.000 publikum var Kirkhus klar for å kjøre sin første world cup-finale. Formatet i en Big Air-finale er tre hopp hvor de beste beste to forskjellige(høyre og venstre) triks teller.

- Øyvind leverte bra fra første trening og hadde en sterk gameplan for finalen. Jeg er imponert over hvordan han angriper treningen. Man kunne se veldig tydelig at han kom fra Saas Fee-samlingen med høy selvtillit, var fokusert og taktisk, sier Morten Kleivdal.

Marcel Laemmerhirt // Stadlerphoto

- Jeg hadde ikke forventet å komme til finalen, og det var så rått når det ble en virkelighet. Å få muligheten til å kjøre foran så mye publikum og høy musikk var sykt fett. Vanligvis bruker jeg å kjøre med musikk på øret, men det trengte jeg ikke her. Lyden av publikum ga en skikkelig boost, sier Øyvind Kirkhus.

I finalen gjorde han backside trippel 1440 og switch bs 1080. Med dette gjorde Øyvind seg fortjent til en sterk 9.plass, og dette er bare starten forteller Morten.

Vi gleder oss til å følge landslaget videre i vinter.

Hva er neste?

På søndag reiser landslaget til Østerrike for å være på treningssamling i Stubai. Her skal de delta på Prime Park i to uker og rekruttkjørerne, Kristian Skjømming og Sindre Tveiten, skal også være med.

Neste konkurranse er det ny Big Air i Edmonton, Canada den 10.desember.

XWave 2024
25.4.2024

XWave 2024

Resultater fra XWave og Norgescup i Ervik

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!

Norgescup Kristiansand Recap
23.4.2024

Norgescup Kristiansand Recap

Recap fra norgescupen Kristiansand 20. april