World Rookie Fest, Livigno oppsummert.

Norge har tradisjon med å sende sine unge håpefulle til Livigno for å debutere i internasjonal Slopestyle. Fjorårets arrangement ble noe amputert, da den norske grom-klassen måtte stå over grunnet strenge vaksine-krav. Spenningen var dermed ekstra stor i år da de også fikk pakke boardbagen og vende snuten mot de italienske alpene.

Gjengen fikk 2 produktive treningsdager med godt vær og bra park før grom-klassen skulle i gang med kvalifisering Mandag 16.01. Practice og 1. run ble kjørt i noe flatt lys og lett bris før vinden tok seg opp utover i 2. run og gjorde hoppingen utfordrende. De Norske kjørerne taklet vinden og nervene bra, og Fabian Hertzberg og Aleksander Kjørstad tok seg videre til finalen dagen etter. Da Rookie-klassen skulle i gang med practice lengre ut på dagen, satte vinden ytterligere inn og resten av dagens konkurranse ble flyttet til Tirsdagen.

Trenermøtet mandag kveld ble kaotisk da været var spådd likt som dagen før, og jentene og de eldste guttas kvalikk fortsatt ikke var startet.
Etter mange kreative forslag ble det avgjort at grom-finalen ble avlyst og resultatene fra kvalikk ble stående. De resterende klassene ble nedskalert til kun finale, med 2 run hver.

Tirsdag 17.01 stod dermed samtlige resterende kjørere til start for en «double up» hvor guttene og jentene droppet annethvert med hvert sitt dommerpanel for å utnytte værvinduet.

Da jentene hadde kjørt 2 run og halve rookiefeltet av gutta stod igjen på toppen for sitt 2. run, var vinden blitt så sterk at konkurransen måtte stoppes og gutta måtte nøye seg med ett tellende run.

Beste Norske:
I grom klassen hos jentene var det Emine Knick som kjørte best og endte på en sterk 7. plass, like foran Nora Hegge. I rookie jenter havnet Live Kampesæter like utenfor pallen med en solid 4. plass. I grom-klasse. Av guttene i Rookie-klassen kjørte Niklas Sukke seg inn på en 15. plass med sitt ene run.

Resultatlister: https://www.worldrookietour.com/2023/01/18/time-know-world-rookie-fest-2023-winners/