Info

I 2012 starter Snowboardforbundet prosjektet «Funkis plankekjøring». Tilbudet skulle være for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse med mål om å fremme snowboardglede. Siden den gang har mye skjedd. Vi har nå et eget paralandslag som ligger under sportssjefen, vi har opprettet et paratilbud flere steder i landet og para har blitt implementert i både Snowboardforbundets strategiske plan og handlingsplan med tydelige aktivitetsmål under bredde, Norges cup og toppidrett.

Eventer

Ingen eventer funnet.

Parasatsning

Siden Brettforbundet startet opp den første aktiviteten for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse i 2012 har det skjedd mye. Vi har nå et eget paralandslag som ligger under sportssjefen, vi har opprettet et paratilbud flere steder i landet og para har blitt implementert i både Snowboardforbundets strategiske plan og handlingsplan med tydelige aktivitetsmål under bredde, Norges cup og toppidrett.

Brettforbundets snowboardlandslag er en av de fremste i verden og vi ser ingen grunn til at vårt paralandslag ikke skal være det samme.

Klassifisering

For at alle utøvere skal kunne delta ut fra sine egne forutsetninger og rettferdig konkurranse mot utøvere med lik funksjonsgrad må man klassifiseres. Når man klassifiseres er det ikke diagnosen som legges til grunn, men funksjonsgraden. En godkjent klassifisør må gjennomføre klassifiseringen. Dette systemet finnes for at funksjonsnedsettelsen skal ha minst mulig å si for resultatene og at konkurranse for utøvere skal være rettferdig.

I snowboard har vi tre forskellige klasser:

Lower Limb 1 - LL1

Utøver har en betydelig svekkelse i et bein. F.eks: en amputasjon over kneet, betydelig svekkelse i begge bein som muskelsvekkelse eller spastisitet. Denne svekkelsen vil påvirke balanse, brettkontroll osv

Lower Limb 2 - LL2

Utøver har en svekkelse i ett eller begge bein, men med mindre aktivitetsbegrensninger. F.eks: amputasjon under kneet eller mild spastisitet.

Upper limb - UL

Utøver har en svekkelse i overkroppen som begrenser balanseevnen på brett.

Hvor kan man klassifiseres?

Per dags dato har vi bare nasjonal klassifisører i Norge. Det vil si at for å konkurrere internasjonalt må man gå gjennom en ny klassifisering. Klassifisøren vi har her hjemme er en internasjonal klassifisør, men det må være to internasjonale klassifisører for at man skal få godkjent klassen. Det kan uansett være veldig greit med en nasjonal klassifisering ettersom man får en pekepinn på klassen man kan havne i.

Les mer på IPC sine hjemmesider: https://www.paralympic.org/snowboard/classification

Parakonkurranser

Parasnowboard konkurrere i to grener: Snowboardcross og Banked slalom. I Norge har vi parasnowboard-konkurranse både på Norgescup og Norgesmesterskap.

Utviklingsprosjekter paralympiske idretter (UPPI)

Brettforbundet var en av særforbundene som fikk tildelt en andel av VI-stiftelsen-midlene gjennom Olympiatoppen (OLT). Og er derfor en del av OLT sine “Utviklingsprosjekter paralympiske idretter”. Denne tildeling har gjort at forbundet i en mye større grad enn før setter fokus på paratoppidrettsatsning. Per dags dato har vi én utøver på paralandslager, Kristian Moen. Dette tallet ønsker vi å øke. Skal vi klare det vil en systematisk toppidrettssatsning være avgjørende.

Litt om UPPI prosjektet

Vår paralandslagtrener Morten Kleivdal er prosjektleder for UPPI prosjektet. Han vil med hjelp av andre dyktige ressurspersoner i miljøet gjennomføre tre årlige parasatsningscamper på Kongsberg. Disse campene vil ha fokus på konkurranserettet snowboardkjøring og er for utøvere som vil kjøre konkurranse og satse på parasnowboard.

Pararekruttlandslag

Pararekruttlandslaget består av de beste unge snowboarderne i Norge, og som er potensielle paralandslagkjørere. De er gode forbilder for unge kjørere og sprer budskapet som  Brettforbundet har.

Paralandlagstrener og sportssjef vil gjennom sesongen gjøre en vurdering på tekniske ferdigheter og resultat opp gjennom sesongen. Dette skjer i samråd med utøverens egne klubb/skole trener.

• Snowboardkjøring
  • Teknikk/potensiale
  • Interesse/iver/hunger
  • Fysisk kapasitet og forståelsen av fysisk trening for å nå toppen

Prestasjoner i nasjonale konkurranser som NC og NM vil også vektlegges.

Det vil bli gjort en helhetlig vurdering av hver enkel utøver.

Klubber som tilbyr para

Starte para i klubben din?

Vi i Brettforbundet hjelper gjerne klubber som vil bidra til økt mestringsfølelse, tilhørightet, selvsikkerhet og generelt bedre livskvalitet ved å inkludere mennesker med forskjellige funksjonsnedsettelser til å stå på snowboard. Hvis dette høres interessant ut ta kontakt med inkluderingsansvarlig biayna@snowboardforbundet.no

.