Bendik Gjerdalen kan endelig kjøre konkurranser igjen!

Landslagskjører Bendik Gjerdalen røyk kneet i april 2021 under en treningssamling på Dombås. Veien tilbake har vært lang og lærerik - og denne helgen deltok Bendik på sin første konkurranse etter skaden.

Foto: Becknaphoto / Thomas Eberharter - @becknaphoto

- Rehaben har lært meg mye. Dette er det lengste jeg har vært borte fra snowboard og jeg har fått perspektiv på hvor mye snowboard betyr og gir meg i hverdagen. Til gjengjeld har jeg vært glad for at det var korsbåndskade, da man blir 100% god i kneet og opptreningen har stadig fremgang. Når man tilbringer så mange timer på gymmen over lang tid kommer det perioder med lite fremgang og problemer, men jeg er glad jeg klarte å holde motet og trykket oppe hele veien, forteller en lykkelig Bendik Gjerdalen, som nettopp har kjørt sin første konkurranse etter skaden.

De første 7 måneden dreide seg 100% om rehab, for så å kunne svinge litt på brett igjen kombinert med treningen på Olympiatoppen. Bendik brukte slutten av fjorårets sesong (mars-juni) til å kjøre så mye som mulig  – til han nå 14 måneder senere endelig kjører stort hopp igjen og ikke trenger å holde tilbake.

For å holde konkurranseskallen ved like arrangerte Olympiatoppen konkurranser hver tirsdag for de som var ute med kneskader ulike idretter. De konkurrerte i alt fra fysiske konkurranser på overkropp til å kaste papirfly. Bendik kom seirende ut flere tirsdager.

Bendik deltok denne helgen i “The Hintertux Park Opening”, som er en sesong kick-off i Østerrike.

Den lokale snowboardlegenden Werni Stock inviterer hvert år en rekke profesjonelle snowboardere fra hele verden for å kjøre big air og railjam under åpningshelgen. I år stilte Norge sterkt med mange inviterte kjørere, og Bendik stakk av med prisen “Best Style”. Om 2 uker er Bendik endelig tilbake i verdenscupen.

- Det var veldig gøy å kjøre en lavterskel konkurranse nå og komme tilbake inn i det - før jeg har comeback i verdenscupen i Chur om 2 uker!

Foto: Becknaphoto / Thomas Eberharter - @becknaphoto

The Hintertux Park Opening er en season kick off i Østerriket. Den lokale snowboardlegenden Werni Stock inviterer hvert år en rekke proffesjonelle snowboardere fra hele verden for å kjøre big air og railjam under åpningshelgen. Werni digger de norske kjørerne, så det er alltid mange på invitasjonslista. I år stilte vi sterkt med Mons Røisland, Ståle Sandbech, Torgeir Bergrem, Bendik Gjerdalen, Fridtjof Sæther Tischendorf og Sindre Tveiten.

-Denne helga er helt klart den feteste måten å starte alpesesongen på! Bra park, bra crew og bra hotell, forteller Mons Røisland.

Foto: Becknaphoto / Thomas Eberharter - @becknaphoto

Selv om værgudene bydde på mye forskjellig alpevær, fikk de gjennomført big air konkurransen.

- I am so happy we were able to pull off the Big Air Session, we really weren`t lucky with the weather. Sick Riding from all, the fun level was high! It was another great Opening, sier Werni Stock.

Results Werni’s BigAir Session by Quicksilver

Best Man - Torgeir Bergrem (NOR)

Best Woman - Enni Rukajärvi (FIN)

Best Trick - Torgeir Bergrem (NOR)

Best Style - Bendik Gjerdalen (NOR)

Most Creative Rider by Quiksilver - Fridtjof “Fridge” Tischendorf (NOR)

Best Line - Mons Roisland (NOR)

Best Slam - Torgeir Bergrem (NOR)

Sane! Snowboarding Metal Battle Rail Contest

På kvelden var det railjam på en staircase som var satt opp i bunn av bakken. Her var det kun Fridge som deltok av de norske, men han leverte som alltid et stort show. Fridtjof stakk også her av med en tittel og publikums hjerter.

- Hotellet er så fett at jeg gjerne bare kunne dratt dit på ferie hit uten å kjøre snowboard. Railjam-konkurranse blir liksom ikke like mye preget av dårlig vær som Big Air-konkurranse. Men det var mye regn og det mest slafsete føret jeg noen gang har kjørt på, var som ådroppe inn i et badeland. Når man først var gjennomvåt, så var det bare god stemning mellom kjørere og publikum, sier Fridtjof.

Foto: Becknaphoto / Thomas Eberharter - @becknaphoto

Virkelig en bra season kick-off !

Høvdingen av Høgevarde 2024
22.4.2024