Big Air-gull og medalje-hattrick i X Games

Marcus Kleveland gjorde rent bord i X Games Aspen, med to gull-medaljer og et sølv.

– Det å stikke herfra med tre medaljer er helt vilt, og jeg må vel si at det er den beste uken jeg har hatt i mitt liv, sa Kleveland etter konkurransen.

Nattes Big Air-konkurranse ble en nervepirrende avslutning på X Games-sirkuset i Aspen. 22-åringen leverte sakene fra start, men kriget om førsteplassen med finske Rene Rinnekangas og kanadiske Max Parrot. Til slutt var det det nordmannen som sanket flest poeng med en cab 1800 og en backside 1800.

– Denne uka har bare vært helt sjuk - jeg hadde ikke sett for meg at det skulle bli sånn her, sier Kleveland

Se resultatlisten her.

Eventyr-helgen startet med dobbel norsk natt til lørdag, da Kleveland tok seieren i Knuckle Huck og landslagskamerat Fridtjof Sæther Tischendorf tok andreplassen. I går Kleveland opp med glimrende kjøring og sølv i slopestyle.

Les også: Nok en X Games-medalje for Kleveland

– Nå skal jeg bare ta det helt med ro på dombås, og prøve å isolere meg litt før OL. Dombås er jo ikke den verste plassen å gjøre det på. Der kan jeg bare shredde i bakken og slappe av. Jeg gleder meg helt sjukt til å komme hjem nå, sier Kleveland

Den regjerende verdensmesteren har hatt en krevende sesong hittil, med stang ut i samtlige konkurranser. Etter denne helgen råder det liten tvil om at Marcus fortsatt er verdens beste snowboarder.

Max Parrot (2.plass), Marcus Kleveland (1.plass) og Rene Rinnekangas (3.plass)

– X Games er, hvert eneste år, den konkurransen der nivået pushes enda høyere, og i år har de norske gutta virkelig dominert. Vi har aldri før tatt med så mange medaljer hjem fra X Games. Bare synd ingen hjemme fikk muligheten til å vitne denne historiske helgen på norsk TV, sier landslagstrener, Marius Håker.

Mons Røisland gikk også til topps i Special Olympics Unified Snowboarding, der de funksjonsfriske kjører sammen med para-utøverne. De norske tar dermed med seg hele fem medaljer hjem fra Aspen.

Spenningen har vært ekstra stor under årets X Games, som siste konkurranse før OL i Beijing. Arrangementet er vanligvis sesongens høydepunkt og kjøringen vi fikk se i helgen er trolig en god indikasjon på nivået i Beijing om under to uker. Det lover godt for Norges gullhåp.

Dessverre var det ingen norske kanaler som sendte årets X Games, så actionsport-interesserte måtte skaffe seg ESPN-abonnement for å følge med på den norske suksessen.