Nok en X Games-medalje for Kleveland

Marcus Kleveland sikret seg sin andre X Games medalje, i siste og avgjørende slopestyle-run.

– Det føles helt magisk, sa Kleveland rett etter konkurransen.

Det var knyttet store forventninger til dagens slopestyle-konkurranse i X Games Aspen. Forventningene ble til de grader innfridd. Etter tre mislykkede forsøk leverte den regjerende verdensmesteren når det gjaldt og sikret sin syvende X Games-medalje i samlingen.

– Jeg føler at jeg gjør det best under press - når jeg vet at det er nå det gjelder, sier Kleveland.

Gullet gikk til kanadiske Mark McMorris, og tredjeplassen til svenske Sven Thorgren. Se resultatene her.

– Jeg hadde godfølelse før finalen, men så slet jeg sjukt med å finne farta på siste hoppet. Så jeg var ganske nervøs når jeg kjørte inn for fjerde gang, etter å landa alt utenom det siste hoppet hvert run, for å si det sånn.

Foto: Christoffer Schach

I gårsdagens Knuckle Huck ble det dobbelt norsk, da Kleveland tok sin femte gullmedalje i X Games og Fridtjof Sæther Tischendorf tok andreplassen.

Kleveland har hatt en trøblete sesong hittil, uten de resultatene vi hadde håpet på.

– Det føles kjempegodt at det endelig sitter. Det booster jo bare selvtilliten på brettet inn mot OL. Nå gleder jeg meg til å kjøre Big Air i natt, og forhåpentligvis står jeg på pallen der også, sammen med Mons (Røisland).

Les også: Gull og sølv i X Games-åpningen

Spenningen har vært ekstra stor under årets X Games, som siste konkurranse før OL i Beijing. X Games er vanligvis sesongens høydepunkt og dagens nivå var trolig en god indikasjon på nivået vi får se i Beijing. Det lover godt for Norges gull-håp.

Ståle Sandbech og Mons Røisland stilte også i dagens slopestyle-konkurranse, og endte opp på åttende- og niendeplass.

Dessverre er det ingen norske kanaler som sender årets X Games.  Snowboardinteresserte måtte skaffe seg ESPN-abonnement for å følge med en av sportens største begivenheter i år.

Big Air går av stabelen kl 04:00 norsk tid i natt.

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch