Et stort steg for Wavepool og Elvebølge i Norge!

Norges Idrettsforbundet har, etter innspill fra Brettforbundet, inkludert Wavepool og Elvebølge i Idrettens felles innspill til Kulturdepartementets spillemiddelordning. En stor og gledelig nyhet for alle elsker surf!

Om det blir endelig vedtatt av Kulturdepartementet (KUD), har det tre viktige konsekvenser:

1) Surfeanleggene kan få offentlige midler

2) Surfeanleggene stiller betydelig sterkere når anlegg skal prioriteres lokalt

3) Surfeanleggene får et offentlig «godkjentstempel», som kan gjøre det lettere å få andre aktører til å investere.

– Denne form for anlegg er et fantastisk utgangspunkt med muligheter som aldri har eksistert før. Aktiviteten og sporten surf blir tilgjengelig for alle, alle nivåer, alltid, sier Sondre Hylland, anleggsansvarlig i Brettforbundet.

Wavepoolanlegget kan tilrettelegge for egenorganisert og organisert aktivitet, samtidig. Det er også mulig å drive aktivitet uavhengig av nivå eller fysiske utfordringer. Gjort riktig kan toppsurfere, sammen med nybegynnere, breddesurfere og parasurfere (adaptivsurfing) være i vannet samtidig. Surferne kan bruke samme bølge, men dropper inn (hopper på) forskjellige steder i vannet.

– Alt dette gjenspeiler Brettforbundets anleggsvisjon. Vi ønsker å satse på anlegg der bredde, topp, egenorganiserte og organiserte kan drive aktiviteten sin samtidig, sier Hylland.

Å lære seg å surfe og utvikle ferdigheter på en trygg og intuitive måte kan være veldig motiverende. Brettforbundet ønsker å skape arenaer der gode rollemodeller viser vei. Wavepool og elvebølger er anlegg som gir denne muligheten.

– Vi har et godt eksempel på dette gjennom snowboardarrangementet King Of The North i Oslo Vinterpark, som vi arrangerer sammen med Torgeir Bergrem. Her er det kidsklasse, åpen kvalifisering og en proffklasse, der alle bruker ett anlegg, som er tilgjengelig for allmennheten både før og etter arrangementet, sier Hylland.

Et slikt arrangement vil være mulig for surf i en wavepool. Der kan klasser, heats, divisjoner og nivå tilpasses enkelt ved ett tastetrykk.

Parallelt jobber Brettforbundet med å utforme og utvikle nasjonale og internasjonale arrangementkonsept der det er etterbruk av nyopprettede og eksisterende anlegg. Det er et mål at lokalmiljøet alltid skal sitte igjen med et bra anlegg og tilbud når klubber, samarbeidspartnere eller Brettforbundet sentralt har arrangert aktivitet eller event. Dette gjelder på tvers av aktivitetene surf, skate og snowboard.

Elvebølger

Elvebølger som egner seg for surfebrett finnes naturlig i flere av landets elver. Ofte er det derimot begrenset tilgjengelighet, og de fleste forutsetter et visst ferdighetsnivå. Primært fordi det å komme seg til elvebredde med brett og leash i sterk strøm kan være utfordrende.

Surfer: Sebastian Kjellstrøm Foto: Christian Nerdrum

Med inspirasjon fra anlegg i utlandet har man nå sett på flere muligheter for tilrettelegging av sikre og gode elvebølger, som vil egne seg for brettsurfere i Norge. Man ser blant annet på hydrauliske løsninger, som vil kunne justere kraft i bølge etter vannføring og ferdighetsnivå på surferen. Med riktig byggteknikk vil man kunne gjøre disse anleggene attraktive for en svært bred målgruppe, og tilrettelegge både for egenorganisert og organisert aktivitet.

Både wavepool og elvebølge er fremtidsrettede anlegg, som egner seg godt til områder der det er lite tilgjengelig bølger.

Det er allerede flere prosjekter i Norge som er i planleggingsfasen:

Wavepool:

• Bodø
  • Sunnfjord Waves (Sunnfjord Kommune)

Elvebølge:

• Evje (Evje Kommune). Snart i byggefase
  • Surf Nydalen (Oslo Kommune)

– Det har vært svært inspirerende for Brettforbundet å se at det er mange lokale ildsjeler der ute som allerede har lagt ned mye arbeid for å realisere drømmen om et bølgeanlegg i sitt lokalmiljø, sier Katrine Røed - visepresident for surf i Brettforbundet.

Hun påpeker videre at det dermed har blitt mulig for Brettforbundet å samle disse initiativene fra et forbundsperspektiv, og vise at det er behov for at bølgesurf også blir prioritert når det kommer til anlegg.
– Bølgesurfing er først og fremst en rekreasjonsaktivitet som stort sett er egenorganisert, men det er mange ivrige surfere der ute som vil ha stor glede av slike anlegg, og da er det vår jobb å sørge for at de blir hørt opp mot idretten, avslutter Røed.

Kjenner du til et lokalmiljø som har stort engasjement for å få til et bølgeanlegg i sine omgivelser? Ta kontakt med Brettforbundet for mer informasjon, samarbeid og rådgivning.