Fem kjappe om Askøy rulleklubb!

Det er dessverre store forskjeller når det kommer til idrettsdeltakelse blant barn og unge, hvor barrierer som tid, kostnad og kunnskap kan være med på å ekskludere.

I den forbindelse har derfor Brettforbundet startet opp prosjektet Brett for alle, som har til hensikt å gi alle som ønsker det en mulighet til å oppleve gleden med brettsport. Dette gjør vi gjennom å fjerne eller minske barrierene, hvor vi med det har fått gleden av å blant annet kunne dele ut utstyr rundt om til klubbene.

Vi har derfor tatt en prat med noen av disse klubbene, for å løfte frem den fantastiske jobben de allerede har gjort og gjør for medlemmene deres skal få oppleve brettglede. Artiklene skal være informative og kan gjerne brukes til inspirasjon for andre klubber.

Kort om Askøy rulleklubb:

Sted: Askøy, rett utenfor Bergen

Lokal skatepark: Kleppestø midlertidige skatepark

Ca. antall medlemmer: 64 Aktive medlemmer i NIF, mange flere uorganiserte.

Hvem er Askøy Rulleklubb?

Askøy Rulleklubb er en skateboardklubb, den drives av lokale ildsjeler som brenner for skateboard og ønsker å gi et positivt egenorganisert tilbud til barn, ungdom og voksne. Vi overtok en gammel skatehall rundt år 2000, og organiserte oss for å skape et inkluderende skateboardmiljø på Askøy. Etter mange år med drift, der vi drev en skatehall, og flyttet til et nytt lokale ble dessverre skatehallen lagt ned fordi utleier skulle bruke lokalet selv. Vi har vært på jakt etter et nytt lokale siden, men må for tiden nøye oss med vår midlertidige utepark på Kleppestø Kai. Med mye dugnad der de siste to årene er vi veldig fornøyd med det vi har fått til, men vi kjenner at vi er klare for å komme oss innendørs igjen også.

Hvordan bidrar deres klubb til brettglede?

De siste to årene har vi arrangert en skateboardcamp i sommerferien på kaien. Begge årene har det vært veldig stort engasjement rundt campen, og vi har hatt fulle påmeldingslister. Det er veldig gøy når vi ser hvor mye glede barna får av å delta på dette, og alle de positive tilbakemeldingene vi får fra foreldrene og mye dekning i aviser/sosiale medier. I fjor var det ekstra kjekt når vi fikk tildelt årets ildsjelpris. Ellers prøver vi å bli med på så mye som mulig for å spre brettglede, der vi er med på idrettsdager, arrangementer i høstferier og vinterferier, vi stiller oss stort sett disponibel hvis vi har mulighet til det. Vi samarbeider med BUA Askøy, der vi får låne utstyr og beskyttelser til deltakerne, og vi bidrar med instruktører hvis BUA har arrangementer.

Hvorfor mener dere det er viktig med arbeid med inkludering?

Vi mener det er viktig at alle har et tilbud, at de får muligheten til å finne “sin egen greie” der de også føler seg sett og inkludert. Derfor elsker vi å drive med skateboard, der hjelper alle hverandre, uansett nivå og uansett alder. Man blir ikke satt utenfor fordi man ikke er like god som de andre som er der man skater, man får heller tips og hjelp til å forbedre seg.

Hvor ser dere for dere klubben om fem år?

Om fem år håper vi at klubben har vokst seg til noe stort, at vi har blitt mer enn en skateboardklubb. I dag jobber vi for å få til en skatehall, det er en god start på å få til enda mer, da blir det mye lettere for oss å arrangere forskjellige events når vi slipper å tenke på været. Vi har tomten på plass og jobber med finansiering.
Samtidig har vi blitt veldig inspirert av Tjøme Skateklubb som viser hvor utrolig mye mer man kan få til med frivillighet, og som de sier “frivillighet genererer frivillighet”. Det er så mye potensiale rundt det å drive med skateboard, man møter mange engasjerte og inkluderende mennesker som brenner for barn og ungdom.

Link til Askøy rulleklubb sin facebookgruppe her!

For mer info om klubben og prosjektet om ny skatehall, se her!

NYTTIGE SIDER:

OM BRETT FOR ALLE

UTLÅNSORDNINGER

XWave 2024
25.4.2024

XWave 2024

Resultater fra XWave og Norgescup i Ervik

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!

Norgescup Kristiansand Recap
23.4.2024

Norgescup Kristiansand Recap

Recap fra norgescupen Kristiansand 20. april