Fem kjappe om Vinterbro brett- og rulleklubb!

Det er dessverre store forskjeller når det kommer til idrettsdeltakelse blant barn og unge, hvor barrierer som tid, kostnad og kunnskap kan være med på å ekskludere.

I den forbindelse har derfor Brettforbundet startet opp prosjektet Brett for alle, som har til hensikt å gi alle som ønsker det en mulighet til å oppleve gleden med brettsport. Dette gjør vi gjennom å fjerne eller minske barrierene, hvor vi med det har fått gleden av å blant annet kunne dele ut utstyr rundt om til klubbene.

Vi har derfor tatt en prat med noen av disse klubbene, for å løfte frem den fantastiske jobben de allerede har gjort og gjør for medlemmene deres skal få oppleve brettglede. Artiklene skal være informative og kan gjerne brukes til inspirasjon for andre klubber.

Kort om Vinterbro brett- og rulleklubb:

Sted: Nordby skole

Lokal skatepark: Nordby Betongpark og Solberg betongpark

Ca. antall medlemmer: 25

Hvem er Vinterbro brett og rulleklubb?

Vi er et forenklet idrettslag som ble startet grunnet dårlig tilbud til barn og unge utenom fotball og håndball. Vi som driver klubben holder på med brettsport selv og har barn som driver med det.

Hvordan bidrar deres klubb til brettglede?

Vi låner ut gratis utstyr primært til Nordby barneskole, Nordbytun ungdomsskole og ungdomsklubben siden parken er midt i skolegården. Vi har fått kjøpt en container som står inntil betongparken som brukes som utlånshub.

Vi stiller gjerne opp på eventer i lokalområdet. Før parken var ferdig så hadde vi en stand på nabofesten til Vinterbro senter, det var mange barn innom som fikk prøve brett for første gang og kjenne på mestring. Uken som var så lånte vi ut brett og hjelmer (gratis) til en annen lokal skole på Vinterbro, da de har fått oppgradert uteområdet på skolen og fått en liten skate spot.

Hvorfor mener dere det er viktig med arbeid med inkludering?

Det er viktig å plukke opp barn og unge som faller utenom pga. organisert idrett eller annen sosial status. Inkluderingen i brettsport miljøet går mye på barns egen mestring og alle er inkludert uansett alder eller nivå.

Det er vår jobb som klubb å skape og legge til rette for disse inkluderende arrangementene, være gode rollemodeller og skape et godt samspill, så vi kan nå mest mulig barn og unge. Alle barn skal føle på trygghet og få være en del av et felleskap. Uten tilgang på ressurser og nettverk klarer ikke klubbene skape dette!

Hvor ser dere for dere klubben om fem år?

Håper at vi har klart å bidra til at det har blitt et voksende, men stabilt miljø hvor alle føler seg velkommen.

NYTTIGE SIDER:

OM BRETT FOR ALLE

UTLÅNSORDNINGER

Rekruttsamling skate
30.11.2022

Rekruttsamling skate

Første rekruttsamling ble en suksess

Europa Cup & World Cup Banked Slalom
24.11.2022

Europa Cup & World Cup Banked Slalom

Niklas og Anders deltar i World Cup og Europa Cup torsdag og fredag

Fem kjappe om Askøy rulleklubb!
22.11.2022

Fem kjappe om Askøy rulleklubb!

Vi har tatt en prat med Askøy rulleklubb!

Fem kjappe om Arendal skateklubb!
14.11.2022

Fem kjappe om Arendal skateklubb!

Vi har tatt en prat med Arendal skateklubb!

Slik ser du Tampa AM!
11.11.2022

Slik ser du Tampa AM!

Følg Jonas Carlsson og Fredrik Tangerud skate Tampa AM i helgen