HOAX-parken og ny trerampe på Hundvåg

Hundvåg, en øy og bydel i Stavanger, har gjennom flere år hatt gleden av å ha en skatepark for skatere i området. Dessverre har imidlertid tiden satt sitt preg på parken, og de siste årene har det oppstått et stort behov for en oppgradering av den.

Høsten 2020 tok derfor den unge skateren Aron Rygh-Ramstad saken i egne hender og oppsøkte Kommunebydelsutvalget på Hundvåg for å fremme behovet for en ny og forbedret skatepark på øya. Samtidig presenterte han også hva som skulle til for å skape en skatepark verdig skatemiljøet. Dette engasjerte ikke bare ungdommen selv, men også foreldre som ønsket å bidra til å skape et trygt og inkluderende sted på Hundvåg.

Våren 2021 ble derfor HILSS (Hundvåg Idrettslag skate og scooterklubb) dannet under Hundvåg IL, med mål om å jobbe sammen med Stavanger kommune for å utvikle en bedre skatepark, samt for å rekruttere og tilrettelegge for aktive medlemmer som ønsker å skate på Hundvåg.

Oversiktsfoto forside: Daniel Escobar

Foto: Tove Ramstad

I dag kan klubben skimte med 25 medlemmer, og på grunn av det store engasjementet venter de nå spent på at Stavanger kommune skal starte byggingen av en helt ny skatepark innen utgangen av 2023. Den nye skateparken, kjent som HOAX-parken, vil være en hyllest til skateren og grafittikunstneren Kim Stokke. Les mer om parkens historie her!

Foto: Tony Kristoffersen

I tillegg har også klubben på imponerende vis samlet inn 200 000 kr gjennom spleis og fått 330 000 kr fra Sparebankstiftelsen SR-bank for å finansiere en ny trerampe.

Når den nye HOAX-parken og trerampen endelig står ferdig vil det bli arrangert ulike arrangementer der, inkludert jentedag, nybegynnerkurs, HIL og HILSS-dager, samt integreringskurs i regi av HIL, hvor minoritetsgrupper inviteres til å prøve blant annet skateboard. Videre skal også klubben allerede 3. juni arrangere Hundvågdagen23!

Dette synes vi i Brettforbundet er helt rått og har gjennom inkluderingsprosjektet vårt Brett for alle derfor sendt ut hjelmer til klubben som de kan benytte seg av til gratis utlån. Les mer om inkluderingsprosjektet vårt her og bli med!

Foto: Tony Kristoffersen

Om HILSS:

Meld deg inn i HILSS her!

Instagram: @hundvagskateogscoot

Facebook: Hundvåg Skatepark - Hoax Parken

Ønsker du og din klubb å arrangere en gratis kursdag eller lignende, eller gjør klubben din allerede noe som du mener vi bør få med oss? Ta kontakt på lene.brukstuen@brettforbundet.no.

All foto under: Tove Ramstad

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!

Norgescup Kristiansand Recap
23.4.2024

Norgescup Kristiansand Recap

Recap fra norgescupen Kristiansand 20. april