King of the North 2020

I mars arrangerte Torgeir Bergrem for første gang King of the North sammen med Brettforbundet i Oslo Vinterpark. Det ble en utrolig morsom kveld og hva er da bedre enn å gjøre det på nytt i 2020? Torgeir har vært på reisefot og sittet travelt opptatt med eksamensperiode før jul -men har likevel rukket å klekke ut noen gode ideer. Mellom flybusser og juleforberedelser i Trondheim fikk vi høre hvorfor han gleder seg så mye til King og the North, hva som blir nytt og hvorfor et event som dette er så viktig i Norge.

Hvordan synes du det var å arrangere ditt eget event i fjor?

Jeg synes det var veldig lærerikt og det var veldig mange ting jeg ikke hadde tenkt over at jeg måtte ta stilling til når jeg skulle arrangere et event. Jeg fikk veldig mye god hjelp og gjennomføringa gikk egentlig helt perfekt synes jeg - så veldig happy!

Hvorfor velger du å gjøre det igjen?

Hovedgreia for meg er at det er så mange deler av snowboard og dette vil jeg samle og vise. Snowboard er sammensatt av så veldig mange deler; det er alt fra kids som nettopp har lært seg å kjøre til folk som knapt kan gå som kjører snowboard. Muligheten til å samle alle sammen på et sted hørtes ut som en veldig god ide. Det synes jeg vi klarte få til ganske bra. Min største drøm da jeg var liten var å få lov å kjøre sammen med idolene mine, og det å gi ungene mulighet til å få kjørt sammen med sine store helter er det som gir meg mest med denne konkurransen.

Kids of the North. Foto Daniel Tengs

Så hvem var dine idoler?

JP Solberg og Torstein Horgmo var de største, så Travis Parker, Andrew Crawford, Travis Rice og David Benedek.

Hva blir nytt i år?

Det blir større og bedre, men fortsatt like god stemning!!

I tillegg lanserer vi en insta-konkurranse på nyåret der man vil kunne vinne mye bra stæsj, men ikke minst - en plass i kvaliken i selve King of the North!

Torgeir Bergrem. Foto: Daniel Tengs

Hvorfor arrangerer du et event som også er for kids?

Det å se idolene sine live og få vist seg frem for dem er jo det kuleste i verden! Håper noen av kidsa selv blir idoler for noen en dag!

Hvorfor arrangerer du et event som går mye bredere når du selv er en som kjører større konkurranser?

Det er et veldig godt spørsmål! Hvis jeg hadde hatt en plattform som dette til å utfolde meg på hadde jeg gjort det. Jeg kjører konkurranser fordi jeg liker å konkurrere med andre og se hvor god jeg kan bli. Dette kan være et springbrett for det for yngre kjørere for å se hvilke muligheter som finnes. Grunnen til at jeg har blitt god på snowboard er fordi jeg har kjørt med masse kompiser og leika meg, og det er det veldig lite fokus på i konkurranser nå. Det hadde jeg lyst å ta tilbake og vise at man kan bli god ved hjelp av å ha det gøy også, ikke bare være toppidrettsutøver.

Fridtjof Sæther Tischendorf stakk av med seieren under fjorårets konkurranse. Foto: Daniel Tengs

Hvorfor er denne type konkurranser viktig for snowboard?

Vi er jo ganske enig mange av oss at snowboard har blitt litt monotont og vi har nå sammen med Brettforbundet og Norsk Tipping fått mulighet til å starte litt med blanke ark og bygge opp noe nytt som setter kjørerne sin kreativitet i fokus, og viser at det er mer enn antall rotasjoner som bestemmer om du er en god snowboardkjører. Nå får vi lov å diktere reglene og sette våre egne premisser, og det tror jeg kan være veldig gøy både for kjørerne og de som skal se på.

Premiepengene er jo tredoblet - vil det også være fler klasser?

Nei, det vil bare være mye mer penger til de som vinner!!!

Sindre Tveiten i King of the North 2019. Foto: Daniel Tengs

Hvem tror du kommer til å gjøre det bra?

Jeg tror de som gjorde det bra i fjor kommer til å gjøre det bra - både Alek Østreng og Fridtjof. Gleder meg også til å se Odin og de andre unge kjørerne og hva de kan vå til, og så blir det spennende å se hvordan det internasjonale feltet gjør det - men hvem som kommer derfra vet vi jo ikke enda.

Hvorfor gleder du deg så mye?

Jeg kommer til å få se så mye forskjellig type snowboardkjøring og så mange folk i alle aldre ha det utrolig gøy, og overraske seg sjøl med at eget nivå er høyere enn det de trodde.

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch