Klubbprat med Trondheim Snowboardklubb

Trondheim Snowboardklubb

For å løfte frem den fantastiske jobben snowboardklubbene rundt om i landet gjør for at medlemmene deres skal få oppleve brettglede, har Brettforbundet tatt en prat med de ulike klubbene. Artiklene skal være informative og kan gjerne brukes til inspirasjon for andre klubber.

Vi har tatt en prat med Natalie Kalland og Lars Våpenstad-Rånes i Trondheim.
Trondheim Snowboardklubb er en klubb som ønsker å gi barn, ungdom og andre snowboardinteresserte et nytt og spennende vintertilbud. Dette, gjennom å tilby et sted hvor man kan hente inspirasjon, utvikle seg selv og generelt være et samlingspunkt der snowboardkulturen blir bevart og tatt til nye høyder. De ønsker å være tilgjengelige for alle som er interessert i sporten, nybegynnere så vel som viderekomne.

Kjappe fakta om Trondheim Snowboardklubb:

Sted: Trondheim

Lokal bakke: Vassfjellet vinterpark

Ca antall medlemmer: 130

Først og fremst: hvem er Trondheim Snowboardklubb?

Vi er en gruppe trønderske snowboardentusiaster som driver klubben på frivillig basis uten å ha egne barn som er medlemmer. Vi er en godt sammensveiset gjeng som ønsker det samme med klubben - å gi barn, unge og voksne et lavterskels fritidstilbud som vi selv ikke hadde da vi vokste opp. Vi ønsker å være til stede for de som vil kjøre snowboard, og som kanskje ikke har noen andre å kjøre med. Vi har et breddefokus og ønsker å være en klubb for alle, hvor noe av det viktigste er å spre snowboardglede.

Hva ønsker dere å oppnå med klubben deres?

Vi ønsker å kunne fortsette å gi alle i Trøndelag et ukentlig snowboardtilbud gjennom hele året, og håper igjen å kunne sette trønder-snowboard på kartet.

Er dere klare for en ny vintersesong?

Vi gleder oss veldig til sesongen, men må være ærlige å si at med stadig økende covid-smitte og strengere restriksjoner er det vanskelig å forutse hvordan sesongen blir. Vi håper at vi kan tilby ukentlige treninger fra rett over nyttår, men ser at vi kanskje må utsette oppstart. Om det vil bli lite endringer, ser vi oss nødt til å ha likt treningsoppsett slik som fjorsesongen, med kohorter og maks antall på hver trening.

Hva skiller dere fra andre klubber?

Vi er en klubb som fokuserer sterkt på bredde istedenfor på toppidrettssatsing, hvor snowboard først og fremst skal være gøy. Når medlemmene møter på trening/samling skal dette være et avbrekk i en ellers stressende hverdag. Vi har også eget klubbhus i Vassfjellet Vinterpark hvor vi kan samles etter treningene. Her har vi noen flotte foreldre/foresatte som på de kaldeste dagene har laget kaffe og stekt vafler til vi er ferdig med treningen.

Vi er også en klubb sammensatt av 100% frivillighet både på trenersiden og i styret, hvor vi sammen har bygd oss opp til å bli den klubben vi er i dag. Vi tilbyr ukentlige treninger hele vintersesongen, men tilbyr også barmaktstreninger hovedsaklig på høst som oppvarming til snowboardsesongen. Her har vi ofte leid turnhall med trening én gang i uken.

Har dere tiltak dere mener er viktig å gjennomføre? Evt. hvilke og hvorfor?

Tiltak vi har hatt stort fokus på i klubben for å kunne markedsføre både oss som klubb og snowboard generelt i Trondheim er å tilby nybegynnerkurs for alle aldre. Her har vi søkt om midler for å kunne kjøpe inn utstyr til utlån for alle størrelser, noe vi nå har tilgjengelig i hytta vår i Vassfjellet. Vi har tidligere hatt stort fokus på inkludering, både innen para-snowboard og enslige, yngre asylsøkere, men dessverre har Covid satt en stopper for dette de siste sesongene.

Hva mener dere er viktig for rekruttering?

Vi mener inkludering er den viktigste rekrutteringen vi har. Gjennom arrangering av nybegynnerkurs har vi rekruttert mange og i tillegg skapt god omtale og gitt klubben et godt rykte, som igjen har rekruttert enda flere. Vi kan også stille med gratis utlån av utstyr for de som ønsker å prøve snowboard for første gang, som har fått mange til å teste det ut.

På hvilken måte kan brettsport være en viktig sosialiseringsarena?

Det bringer forskjellige mennesker i ulike aldre og ulike bakgrunner sammen om en felles interesse, hvor alle er like mye verd. Vi merker godt at alder ikke er et tema når vi alle kjører sammen i bakken, at alle heier på hverandre og backer hverandre opp. Snowboard er en unik sport på denne måten, og vi husker selv fra tiden vi kjørte i bakken som ungdommer at vi kjørte sammen i store gjenger hvor det ofte var 5-10 år mellom kjørerne.

Hvor ser dere klubben om 5 år?

Vi har hatt som mål i et par år å kunne arrangere NorgesCup i Vassfjellet Vinterpark, men grunnet dårlig vær og Covid har dette blitt avlyst. Om 5 år håper vi at Trondheim er et fast stopp under NorgesCup med Trondheim Snowboardklubb i spissen. Kanskje også et NM?

Hvorfor synes du/dere folk bør bli medlem av en brettklubb?

Det er en god del fordeler med å være medlem i en brettklubb, som for eksempel samholdet du får med de andre i klubben.

Praktisk info:

Kontakt: tlf.: 470 80 092, e-post: trondheimsnowboardklubb@gmail.com

Facebook: https://www.facebook.com/TrondheimSnowboardklubb/

Instagram: @trondheimsnowboardklubb

Bli medlem: https://medlemskap.nif.no/564166

Norgescup Snowboardcross Hafjell recap
25.1.2022

Norgescup Snowboardcross Hafjell recap

Søndag 23. januar var det klart for Norgescup i snowboardcross i Hafjell!

Big Air-gull og medalje-hattrick i X Games
23.1.2022

Big Air-gull og medalje-hattrick i X Games

Marcus Kleveland gjorde rent bord i X Games Aspen, med to gull-medaljer og et sølv.

Natural Selection starter denne uken!
23.1.2022

Natural Selection starter denne uken!

En av årets store høydepunkter innen snowboarding, Natural Selection Tour starter denne uken!

Nok en X Games-medalje for Kleveland
22.1.2022

Nok en X Games-medalje for Kleveland

Marcus Kleveland sikret seg sin andre X Games medalje, i siste og avgjørende slopestyle-run.

Gull og sølv i X Games-åpningen
21.1.2022

Gull og sølv i X Games-åpningen

Marcus Kleveland sikret gullet i Knuckle Huck i X Games Aspen. Fridtjof Sæther Tischendorf tok sølvmedaljen.

Ø på SNØ
19.1.2022