Klubbprat med Trondheim Snowboardklubb

Trondheim Snowboardklubb

For å løfte frem den fantastiske jobben brettklubbene rundt om i landet gjør for at medlemmene deres skal få oppleve brettglede, har Brettforbundet tatt en prat med de ulike klubbene. Artiklene skal være informative og kan gjerne brukes til inspirasjon for andre klubber.

Vi har tatt en prat med Natalie Kalland og Lars Våpenstad-Rånes i Trondheim.
Trondheim Snowboardklubb er en klubb som ønsker å gi barn, ungdom og andre snowboardinteresserte et nytt og spennende vintertilbud. Dette, gjennom å tilby et sted hvor man kan hente inspirasjon, utvikle seg selv og generelt være et samlingspunkt der snowboardkulturen blir bevart og tatt til nye høyder. De ønsker å være tilgjengelige for alle som er interessert i sporten, nybegynnere så vel som viderekomne.

KORT OM TRONDHEIM SNOWBOARDKLUBB:

Sted: Trondheim
Lokal bakke: Vassfjellet vinterpark
Ca antall medlemmer: 130

Først og fremst: hvem er Trondheim Snowboardklubb?

Vi er en gruppe trønderske snowboardentusiaster som driver klubben på frivillig basis uten å ha egne barn som er medlemmer. Vi er en godt sammensveiset gjeng som ønsker det samme med klubben - å gi barn, unge og voksne et lavterskels fritidstilbud som vi selv ikke hadde da vi vokste opp. Vi ønsker å være til stede for de som vil kjøre snowboard, og som kanskje ikke har noen andre å kjøre med. Vi har et breddefokus og ønsker å være en klubb for alle, hvor noe av det viktigste er å spre snowboardglede.

Hva ønsker dere å oppnå med klubben deres?

Vi ønsker å kunne fortsette å gi alle i Trøndelag et ukentlig snowboardtilbud gjennom hele året, og håper igjen å kunne sette trønder-snowboard på kartet.

Er dere klare for en ny vintersesong?

Vi gleder oss veldig til sesongen, men må være ærlige å si at med stadig økende covid-smitte og strengere restriksjoner er det vanskelig å forutse hvordan sesongen blir. Vi håper at vi kan tilby ukentlige treninger fra rett over nyttår, men ser at vi kanskje må utsette oppstart. Om det vil bli lite endringer, ser vi oss nødt til å ha likt treningsoppsett slik som fjorsesongen, med kohorter og maks antall på hver trening.

Hva skiller dere fra andre klubber?

Vi er en klubb som fokuserer sterkt på bredde istedenfor på toppidrettssatsing, hvor snowboard først og fremst skal være gøy. Når medlemmene møter på trening/samling skal dette være et avbrekk i en ellers stressende hverdag. Vi har også eget klubbhus i Vassfjellet Vinterpark hvor vi kan samles etter treningene. Her har vi noen flotte foreldre/foresatte som på de kaldeste dagene har laget kaffe og stekt vafler til vi er ferdig med treningen.

Vi er også en klubb sammensatt av 100% frivillighet både på trenersiden og i styret, hvor vi sammen har bygd oss opp til å bli den klubben vi er i dag. Vi tilbyr ukentlige treninger hele vintersesongen, men tilbyr også barmaktstreninger hovedsaklig på høst som oppvarming til snowboardsesongen. Her har vi ofte leid turnhall med trening én gang i uken.

Har dere tiltak dere mener er viktig å gjennomføre? Evt. hvilke og hvorfor?

Tiltak vi har hatt stort fokus på i klubben for å kunne markedsføre både oss som klubb og snowboard generelt i Trondheim er å tilby nybegynnerkurs for alle aldre. Her har vi søkt om midler for å kunne kjøpe inn utstyr til utlån for alle størrelser, noe vi nå har tilgjengelig i hytta vår i Vassfjellet. Vi har tidligere hatt stort fokus på inkludering, både innen para-snowboard og enslige, yngre asylsøkere, men dessverre har Covid satt en stopper for dette de siste sesongene.

Hva mener dere er viktig for rekruttering?

Vi mener inkludering er den viktigste rekrutteringen vi har. Gjennom arrangering av nybegynnerkurs har vi rekruttert mange og i tillegg skapt god omtale og gitt klubben et godt rykte, som igjen har rekruttert enda flere. Vi kan også stille med gratis utlån av utstyr for de som ønsker å prøve snowboard for første gang, som har fått mange til å teste det ut.

På hvilken måte kan brettsport være en viktig sosialiseringsarena?

Det bringer forskjellige mennesker i ulike aldre og ulike bakgrunner sammen om en felles interesse, hvor alle er like mye verd. Vi merker godt at alder ikke er et tema når vi alle kjører sammen i bakken, at alle heier på hverandre og backer hverandre opp. Snowboard er en unik sport på denne måten, og vi husker selv fra tiden vi kjørte i bakken som ungdommer at vi kjørte sammen i store gjenger hvor det ofte var 5-10 år mellom kjørerne.

Hvor ser dere klubben om 5 år?

Vi har hatt som mål i et par år å kunne arrangere NorgesCup i Vassfjellet Vinterpark, men grunnet dårlig vær og Covid har dette blitt avlyst. Om 5 år håper vi at Trondheim er et fast stopp under NorgesCup med Trondheim Snowboardklubb i spissen. Kanskje også et NM?

Hvorfor synes du/dere folk bør bli medlem av en brettklubb?

Det er en god del fordeler med å være medlem i en brettklubb, som for eksempel samholdet du får med de andre i klubben.

Praktisk info:

Kontakt: tlf.: 470 80 092, e-post: trondheimsnowboardklubb@gmail.com

Facebook: https://www.facebook.com/TrondheimSnowboardklubb/

Instagram: @trondheimsnowboardklubb

Bli medlem: https://medlemskap.nif.no/564166

Om Brett for alle

Med støtte fra DAM-stiftelsen og Sparebankstiftelsen har vi kunnet lansere “Brett for alle” - et inkluderingsprosjekt. Disse artiklene er derfor en del av dette arbeidet, som overordnet har til hensikt å gi alle som ønsker det, en mulighet til å oppleve gleden med skate- og snowboard. Dette, gjennom å blant annet fjerne barrierer som tid og kostnader ved å kjøpe inn utstyr som lånes ut gratis gjennom utlånsordninger eller lokale klubber, skape aktivitet der brukerne er og ikke minst sikre en trygghet gjennom å bruke lokale aktivitetsledere.

Som brettklubb er du også hjertelig velkommen til å ta del i Brett For Alle! Ta kontakt så hjelper vi dere i gang!

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch