Kristian Moen ble nummer to overall i SBX!

Kristian Moen har hatt sin beste sesong noen gang. Før jul tok han fem av fem mulige medaljer i både snowboardcross og banked slalom. Sesongen startet i Landgraaf, Nederland i november med ny trener – Morten Kleivdal. Der tok han et bronse og to sølv. Neste stopp på WC-sesongen var i Pyhä, Finland. Der ble det et bronse og et sølv.

Foto: Daniel Tengs

Sesongen hadde da en pause frem til mars hvor han skulle delta i verdens første Dual Banked Slalom i La Molina, Spania, men fikk ikke deltatt på grunn av en skade på treningen. Denne skaden gjorde at han ikke fikk kjøre resten av sesongen og måtte komme seg hjem på en 12-ukers rehabilitering. Han gikk dermed også glipp av prøve-VM på hjemmebane i Hafjell.

Vi har tatt en prat med Kristian.

Gratulerer med andreplass overall på WC-rankingen i SBX!

– Tusen takk! Veldig fornøyd med det. Med skaden som gjorde at jeg ikke fikk deltatt i La Molina og på hjemmebane i Hafjell, så var dette en stor opptur.

Hvordan har sesongen vært?

– Veldig bra. Det er den beste sesongen jeg har hatt noen gang. Jeg har tatt medalje i alle konkurransene jeg har deltatt i. Det har vært en rar sesong med både kanselleringer og skader, men de World Cupene som har vært så har det vært veldig bra.

Foto: Daniel Tengs

– Ny trener har også gitt en ny boost. Jeg føler jeg har vokst som menneske og utøver. Vi har god dialog og dynamikk hvor vi diskuterer og kommer frem til en løsning ved hver konkurranse. Det hjelper også med noen nye øyne og erfaringer. Jeg har også fått kjørt mye i Oslo Vinterpark denne sesongen, og stor cred til dem at de har klart å holde oppe med disse utfordringene gjennom sesongen.

Les også: Moen på andreplass i verdenscupåpningen

Du lå an til en pallplass overall i banked slalom WC-rankingen også?

– Hvis jeg ikke hadde skadet meg så hadde jeg hatt gode mulighet til en pallplass overall i banked slalom også, men sånt skjer. Skader skjer og man må bare lære av det. Jeg er klar for trene meg opp og komme sterkere tilbake neste sesong. Da er det jo VM på hjemmebane i Hafjell. De fikk mye skryt på Dual banked slalom-løypa og jeg gleder meg til å representere Norge neste år.

Foto: Daniel Tengs

Kristians trener Morten Kleivdal er også veldig fornøyd med sesongen.

– Første sesongen med Kristian har gått over all forventning. Han er skikkelig målbevisst, gira på snowboard og vil gjøre alt for å kjøre best mulig. Jeg vil si vi har veldig god kjemi og god dialog. Vi diskuterer ned til hver lille detalj for at Kristian skal kjøre best mulig. Jeg er veldig fornøyd med sesongen og er klar for neste sesong, sier Kleivdal.

Hvorfor starte klubb?
15.4.2024

Hvorfor starte klubb?

Her kan du lese litt om hvorfor du skal starte en lokal brettklubb

Hvordan starte en brettklubb
15.4.2024

Hvordan starte en brettklubb

blablabla

Recap Norgesmesterskap Hemsedal
9.4.2024

Recap Norgesmesterskap Hemsedal

Sjekk ut recap fra Hemsedal – Norgesmesterskap i slopestyle og big air

Resultater NM Hemsedal
8.4.2024

Resultater NM Hemsedal

Her er resultatene fra Norgesmesterskap i slopestyle og big air i Hemsedal

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024
4.4.2024

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024

Ønsker klubben å arrangere NM eller NC i surf i 2024? Les mer her!

Kirkerud Open by Mons Røisland, BSK Snowboard & Porsche Center Asker og Bærum
31.3.2024

Kirkerud Open by Mons Røisland, BSK Snowboard & Porsche Center Asker og Bærum

Mons Røisland, BSK Snowboard og Porsche Center Asker og Bærum inviter til aktivitetsdag for hele familien i Kirkerudbakken