Norgescup i Fredrikstad recap

Lørdag 19. august inviterte Fredrikstad rullebrettklubb i samarbeid med Brettforbundet til norgescup i skateboard i Fredrikstad.

Selv om været var noe grått, var optimismen høy da norgescupen ble satt i gang i Steffensjordet skatepark lørdag formiddag. Fredrikstad Rullebrettklubb stod for både grilling, kaker og annen servering og hadde sørget for at publikum fikk optimal utsikt fra en tribune spesielt satt opp for anledningen. Dette resulterte i utelukkende god stemning, hvor det på sitt meste ble det telt over 160 stk. i parken.

Det har vært helt supert å få avholde Norgescup i Fredrikstad i samarbeid med Brettforbundet! Dette er noe vi ønsker å gjøre igjen, og håper at vi kan være på listen for Norgescup også i 2024. Det ble en super dag med besøk av skatere og klubber fra flere steder i landet. Regnet kom dessverre halvveis ut i arrangementet og med stort skippertak så fikk vi flyttet hele arrangementet fra utendørs skatepark, og inn i Skatehallen. Det var masse folk, god stemning og ikke minst god skate, hvor to av våre «egne», Lukas Aarvik og Ole Johan Edvartsen vant hver sin gren. - Cathrine Møgster Leguina, Fredrikstad rullebrettklubb.

Norgescupen ble sparket i gang med en egen kidsjam, hvor unge, lovende skatere fikk vist seg frem i parken i både street og bowl.

Foto: Simen Ringen Rogstad

Deretter var det juniorenes tur til å konkurrere i street. Her var vi også vitne til mye rå skating, hvor det til slutt var Ola Coulson som stakk av med seieren, etterfulgt av Patrick Weider på andreplass og Saxe Buer på tredjeplass i junior gutt-klassen.

Imidlertid spilte ikke været like godt på lag utover dagen og regnet gjorde seg til slutt gjeldende. Resten av norgescupen ble derfor flyttet inn i den lokale skatehallen, som ikke overraskende viste seg å være en optimal og god erstatning for utendørsparken. God stemning og rå skating fortsatte derfor inne, mens serveringen fremdeles holdt koken.

Foto: Simen Ringen Rogstad

Neste ut var jentene, hvor det til slutt var Sofie Valle Mørk som kapret seieren i street, etterfulgt av Amelie Oliegreen Widerøe og Naomi Gulaker. I street herrer var det den lokale skateren Ole Johan Edvartsen som imponerte dommerne mest. Tett bak fulgte Fredrik Tangerud og Simen Hægeland.

I bowl var det også imponerende prestasjoner. Sofie Valle Mørk stakk av med seieren også her, mens Naomi Gulaker og Amelie Oliegreen Widerøe tok henholdsvis andre- og tredjeplass. For herrene var det lokale Lukas Aarvik som kapret den imponerende førsteplassen, tett etterfulgt av Simen Hægeland på andreplass og Ole Johan Edvartsen på en velfortjent tredjeplass.

Foto: Simen Ringen Rogstad

I tillegg til street og bowl-konkurransene ble det også arrangert en "best trick", der skaterne fikk vist frem sine beste triks ved tre ulike elementer i skatehallen. Her var det også Sofie Valle Mørk som imponerte mest på kvinnesiden, tett fulgt av Naomi Gulaker og Amelie Oliegreen Widerøe. Ole Johan Edvartsen stakk av med seieren på herresiden, etterfulgt av Simen Hægeland og Fredrik Tangerud.

Oppsummert ble med andre ord norgescupen i Fredrikstad en suksess, med flere nye norgescup-vinnere.

Tusen takk til Fredrikstad rullebrettklubb, skaterne, publikum, Amnesty, Aker, Stiftelsen VI, Kongsberggruppen, DNV og Session for en fantastisk dag!

Allerede på lørdag førstkommende er det klart for NM i vert på Torshov. Finn alt du trenger å vite om konkurransen og påmelding her!

All foto: Simen Ringen Rogstad

Best Foot Forward Europe
1.5.2024

Best Foot Forward Europe

To norske på pallen i Helsinki, Finland!

Årshjul - surfekomitéen
26.4.2024

Årshjul - surfekomitéen

Surfekomitéen i Brettforbundet har nå utarbeidet et årshjul for kommende år - sjekk det ut her!

Samordnet rapportering
26.4.2024

Samordnet rapportering

Innen 30. april må alle klubber ha rapportert sine medlems- og aktivitetstall gjennom samordnet rapportering

XWave 2024
25.4.2024

XWave 2024

Resultater fra XWave og Norgescup i Ervik

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!

Norgescup Kristiansand Recap
23.4.2024