Parkguide: Ringkollen Parken

I Parkguiden går Norsk Tipping og Brettforbundet i dybden på de norske snowboardparkene. Vi ønsker å løfte frem den fantastiske jobben parkene gjør for at vi skal ha det moro på brett hele vinteren.

LES OGSÅ:Parkguide Hovden
LES OGSÅ:Parkguide Vierli
LES OGSÅ:Parkguide Hemsedal

Ringkollen Parken hadde mye motgang forrige sesong, men nå ser det mye lysere ut for en det anlegget i Hønefoss som har oppfostret en haug av dyktige snowboardere og hatt ett fantastisk parktilbud for bredden i årrekker.

I de nyere tid har de blant annet bidratt til å få frem Fridtjof Sæther Tischendorf og Bendik Gjerdalen, men Ringkollen har en historie for å fostre opp meget dyktige talenter fra hver generasjon, og har vært base for legendene Christian Halland, Per Løken, Andreas Moen, Eskil Korneliussen, Julius Ødegaard, Knut og Roald Christoffersen og mange andre.

Det har blitt gjort noen spennende grep foran denne sesongen. Vi tok en prat med parksjef, driftsjef og daglig leder Christoffer Hove.

Først: hvem jobber med park i Ringkollen?

Ringkollen er egentlig ett dugnadsanlegg - det er bare jeg som jobber fast gjennom vinteren, og så får jeg hjelp av noen gutter fra Danmark, som kommer opp og får kjøre gratis i bakken mot at de hjelper med bygging og vedlikehold av parken. Noen kommer for lengre perioder, mens andre bare kommer i et par uker.

Når håper dere å åpne parken og hvor lenge varer sesongen?

Vi planlegger at åpne 14. desember og holde åpent hver dag frem til påske.

Det er nye eieforhold i Ringkollen foran kommende sesong, kan du fortelle litt om dette?

Ja, Der har skjedd mye nytt. Efter fem år på Ringkollen innså jeg at det var for vanskelig å drive anlegget privat og jeg var nær at gå konkurs i fjor.

For å redde bakken har klubben vår gått inn og tatt over eierskap av anlegget. Klubben har samtidig slått seg sammen med det lokale idrettslaget, så det er nå Haugsbygd IF som eier anlegget og jeg som fortsetter å stå for driften.

«Ringkollen er sjukt fett! Bakken har veldig bra potensiale; det er kort bakke med mye terreng og koppheis vedsiden av. Du får med deg alt som skjer og det gjør det ekstra fett å kjøre»
- Bendik Gjerdalen

Hva blir nytt i parken kommende sesong?

Klubben har fått bra støtte etter overtagelsen av anlegget. Sparebank1 har hjulpet så vi har fått ny tråkkemaskin – en Pistenbully 400 med parkskjær, så det blir helt rått at bygge med den. Dessuten holder vi nettopp nå på med at bygge en del nye rails.

Emil Ulsletten i Ringkollen Parken. Foto: Brettforbundet

Hva tenker dere på når dere bygger parken?

Vi tenker dels på å skape et bra flow i parken, men også på hvordan vi kan bygge fet park for alle nivåer.

Ser dere noen inspirasjon fra andre parker?

Ja, alltid. Jeg prøver alltid å holde meg oppdatert på hva andre parker bygger, men får også inspirasjon av dem som kjører street og finner kreative set-ups.

Kim Daniel Jonassen. Foto: Ringkollen Parken

Er det noe involvering av lokale kjørere og klubb?

Ja, klubben vår er mye mer involvert nå etter de har tatt over eierskap, og vi er alltid åpne for inputs fra dem som kjører i parken.

Gjør dere endringer i parken i løpet av sesongen?

Ja, jeg tror det er viktig å være åpen for endringer i løpet av vinteren – om noen kommer med en bra idé eller vi ser at et element ikke funker optimalt. Dessuten er det design og bygging av parken som er min "hobby", så jeg vil jo gjerne bygge så mye som mulig 😊

LES OGSÅ:Parkguide Trysil
LES OGSÅ:Parkguide Geilo
LES OGSÅ: Parkguide Gråkallen
LES OGSÅ: Parkguide Kvitfjell
LES OGSÅ:
Parkguide Myrkdalen

«Det som er fett med Ringkollen er når det er tåke i byen så kan du kjøre over skydekket og få den vakreste utsikten og feteste parken. Sola skinner i landingen og kickerne holder seg kalde i skuggen. Perfekt sted å bygge park og man får sjukt mange runs på en dag» - Fridtjof Sæther Tischendorf

Hva ser dere frem i mot i denne sesongen?

Dette er kanskje litt mer personlig for meg, men etter at klubben har tatt over anlegget får jeg mer hjelp til administrasjon, og jeg ser derfor frem til mer tid til å fokusere på parken fremfor administrasjon og kontorarbeid.

Sjefen sjæl Christoffer Hove. Foto: Brettforbundet

Noen lokale talenter man må se opp for?

Vi har en liten gutt som heter Trym, som har blitt veldig flink – han har ikke kjørt konkurranser eller Norgescup enda, men jeg håper han snart får lyst til å prøve det litt. Selvom det kanskje ikke er så relevant i forhold til snowboard, så har vi en gutt på ski, som har blitt tatt ut til junior-VM i freeride, og det syntes jeg er litt kult når han kommer fra et liten anlegg som Ringkollen, som bare er park og ingen egentlig freeride muligheter.

Hvilke events har dere planlagt kommende sesong?

På grunn av de store endringene med nytt eierskap osv. har vi ikke planlagt mye events i år. Det har vært mye jobb for styret i klubben og de valgte derfor å ikke søke om Norgescup i år. I stedet holder vi en del mindre lavterskel-events, og kommer til å fokusere på å få flere lokale kids i bakken.

Foto: Brettforbundet

Hvor viktig er det for Ringkollen å ha et godt parktilbud?

Det er ekstremt viktig. Bakken vår er så liten at dem som kjører alpin fort blir lei her, men med park kan det alltid være nye utfordringer og mulighet for progresjon.

«Jeg tror ikke at anlegget vil kunne eksistere uten en bra park»

Kan park løfte anleggets profil og posisjon i markedet? Isåfall, hvordan?

Ja, helt klart. Jeg tror alle i snowboardmiljøet tenker på park når man sier Ringkollen.

Vi kommer til å fokusere veldig mye på blåparken og vise at vi har parktilbud for alle. Med dette håper vi at kunne få flere hverdagsbrukere i parken, og har derfor også gitt gratis årskort til alle 4. klassinger i kommunen.

Praktisk Informasjon:

Adresse: Ringkollen Alpinanlegg AS, Ringkollveien 3514 Hønefoss

Nettside: www.ringkollenparken.no

Tlf: (+47) 483 49 501

E-post: info@ringkollenparken.no

Facebook: Ringkollen Parken

Instagram: @ringkollenparken

Heiskort: Dagskort 275,- under 14 år, 325,- over 15 år. Sesongkort 3750,- u 14, 4000,- over 15 år.

Åpningstider: Mandag til fredag kl. 17:00 – 21:00. Lørdag og søndag kl. 10:00 – 16:00