Rekrutten: Turboble og snowboardglede i Livigno

Emil Leenderts er ikke bare en av Norges mest lovende snowboardere, men også en svært dyktig fotograf med lidenskap til faget. Som en del av rekruttlandslaget har talentet hatt med seg sitt gode gamle analoge kamera for å gi oss innblikk i hvordan det er å være på tur med rekrutten.

Se forrige bildeserie her!

Dette er fotografens egne ord om bildeserien:

Må starte med å si at jeg setter pris på alle hyggelige tilbakemeldinger fra forrige bildeserie! Det var blant annet en mor som sa at hun har fått en mye bedre forståelse av hvordan det er å drive med snowboard og være en del av rekruttlandslaget. Det er hyggelig å se at bildene når gjennom, og at de får frem det jeg vil vise, blant annet snowboardglede og samhold.

I den nye serien er det bilder fra jr.landslagssamlingen i Livigno, der vi kjørte snowboard tidligere i vinter. En sjukt fet tur, med pudderkjøring i backcountryen, hopp og rails i parken, og godt samhold og felleskap. Veldig gøy å ta bilder når man kan se gjennom linsa på en så ivrig gjeng. Vi har reist sammen, ledd sammen, og bodd oppå hverandre i nesten to uker. Det blir jo en salgs boble. Vi klaffer utrolig godt, spesielt når alle har én og samme interesse i snowboardkjøringa. Når vi ikke står på snowboard, så snakker vi om snowboard, ser på snowboard, eller dagdrømmer om snowboard. Så lenge folk får stått på snowboard så er de stort sett fornøyde. Den eneste gangen det blir litt styr er vel når blodsukkeret har sunket litt for lavt etter litt for mye shred. Det jo ikke uten grunn at vi har med oss Jr.landslagstrener Morten Kleivdal, som har blitt ekstremt god på å lage fellesmiddager for får opp blodsukkeret igjen.

Å være på tur med denne gjengen her gir en helt sjuk progresjon, fordi vi spiller på hverandre og gjøre hverandre gode, med stor kreativitet og snowboardglede. Selv når bakken er stengt på grunn av været, stikker hele gjengen ut å bygger hopp i backcountryen! Det er både her og i parken at vi virkelig får pusha hverandre til å bli bedre ved å ha det gøy, og utfordre hverandre til å lære nye triks. Det er heller ikke uten grunn at vi drar akkurat til Livigno. Parken er et rent kunstverk. På gode dager stikker vi opp i bakken lenge før parken åpner, kun for å være de første som hitter de nyshapede hoppa. Og det er til tross for å ha chatta med damer/dudes hele natta.

Det har også vært sjukt gøy å jobbe med bildene etter turen, blant annet fordi jeg har eksperimentert med ulike teknikker og visuelle effekter for å forsterke uttrykket i bildene. Siden bildene er tatt med analog film, gir det også spennende muligheter til å jobbe fysisk med bildene, rett på negativene. På enkelte bilder har jeg brukt kniver til å lage riper i negativene for å lage rammer og andre effekter før jeg scanner bildene. På andre bilder jeg malt direkte på negativene med Acryl maling. Gøy å prøve seg fram med nye teknikker! :)

Nå ser det jo ikke ut som det blir så mye mer snowboard denne vinteren, men snart er det sommer med masse muligheter for skating og surfing, som igjen gir muligheter for fete bilder!

Slik blir X Games Aspen 2021
25.1.2021

Slik blir X Games Aspen 2021

Ståle, Marcus, Mons og Frditjof er klare for X Games Aspen denne uken. Her finner du all info om konkurransen.

Kleveland på pallen i Laax Open!
22.1.2021

Kleveland på pallen i Laax Open!

Marcus Kleveland gjorde slopestyle-comeback med tredjeplassen i Sveits.

Åpning av BUA Grunerløkka
19.1.2021

Åpning av BUA Grunerløkka

BUA´s nye tilskudd i Bydel Grunerløkka skal gi flere barn og unge muligheten til å oppleve gleden av skate- og snowboard.

Hvem fortjener å bli nominert til Skateboard Awards i 2021?
13.1.2021

Hvem fortjener å bli nominert til Skateboard Awards i 2021?

Brettforbundet gleder seg til å dele ut Skateboard awards for andre gang, i 2021!

Følg Laax Open her!
12.1.2021

Følg Laax Open her!

Kleveland, Bergrem og Røisland er klare for finale i Sveits. Her finner du alt du trenger å vite om konkurransen.

FIS-registrering
12.1.2021

FIS-registrering

For å kunne delta i en FIS konkurranse må du ha en gyldig FIS lisens. Her finner du info!