Røisland på pallen i sesongåpningen!

En glovarm Mons Røisland sikret seg tredjeplassen i kveldens big air-konkurranse i verdenscupen, med en switch backside 1620 nosegrab (NBD).

– Det var en helt vill følelse å lande. Hele kroppen bare prikker med adrenalin og glede. Det er ikke mange følelser som slår det der altså, sier Mons.

22-åringen hadde kveldens høyeste poengsum i siste run med et triks som ingen har landet før han. Med hele 91 poeng lå han an til å vinne, men endte til slutt opp med tredjeplassen sammenlagt, bak Max Parrot, og Sven Thorgren.

Se hele finalen her!

– Det er et triks jeg har gjort to ganger før i mitt liv, og som ingen andre har gjort før eller etter. Jeg fikk landet én gang i practice og fikk skikkelig godfølelse på det. Jeg var selvfølgelig nervøs før det siste runet, men når jeg skulle gjøre det så var det bare å ta så mye fart som mulig og spinne til, sier Mons.

Kjørerne har totalt tre run i finalen, der de to beste teller. De gjeldende triksene må imidlertid ha ulik retning på rotasjonen.

– Nå er jeg på et nivå som er veldig spennende i konkurranser fremover, så jeg blir jo bare enda mer gira og motivert av dette her, sier Mons.

Røisland har et godt forhold til denne konkurransen, med seier i både 2017 og 2019. Høvik-gutten hadde også en glimrende sesong i fjor med blant annet en sølvmedalje i X Games Aspen.

Les også: Mons tok sølv i X Games

– Bare det å komme i gang med konkurranser igjen har vært etterlengtet. Og det å starte konkurransekjøret i korona med pallplass er jo drømmen. Så det er utrolig deilig ha dette under beltet og ha med seg selvtilliten videre, sier Mons.

Dagens konkurranse hadde et startfelt med de aller beste kjørerne i verden. Totalt tre norske kjørere var tatt ut, men verken Hanne Eilertsen eller Marcus Kleveland fikk det til å svinge i kvalifiseringen.

– Det er så rått å starte konkurransesesongen med en pallplass, Mons har jobbet beinhardt med triksene inn mot denne sesongen og får vist det i big air-finalen i dag. Jeg er mektig imponert og stolt av Mons, sier Sportssjef i Brettforbundet Per Iver Grimsrud.

22. januar er det klart ny verdenscup, i Laax Open. Her stiller Marcus Kleveland, Ståle Sandbech, Torgeir Bergrem, Fridtjof Sæther Tischendorf, Stian Kleivdal & Hanne Eilertsen. Deretter går turen videre til det som nok blir sesongens høydepunkt, nemlig X Games Aspen 29. - 31. januar.

Se resultatlisten fra finalen her!