Simen, Petter og Tonje er overall-vinnerne av Norgescupen!

– Det føles jo veldig bra. Ble sykt stoked da jeg fikk vite at jeg var den som hadde flest sammenlagte poeng, sier Simen Hægeland.

19-åringen ble overall-vinner i street, med blant annet førsteplass i Mandal og tredjeplass i Sandefjord.

Se Mandal Open her:

Nytt i 2019 var Brettforbundets Norgescup i skateboard. Det var en serie lokale konkurranser hvor også NM i Stavanger var en del av serien. Nivået har vært høyt og vi har sett en del nye skatere utmerke seg med helt rå kjøring.

– Jeg synes norgescupen var sinnsykt fett! Da jeg fikk vite at de kåret den med flest sammenlagte poeng, ga det meg et ekstra push til å prestere og være med på alle norgescup-konkurransene, sier Simen.

Simen Hægeland under Best Trick NM på Hamar i år. Foto: Sebastian Bjerkvik.

I bowl var det Petter Brunvatne som stakk av med overall-seieren.

– For meg føles det utrolig bra. Å være sammenlagt vinner i Bowl senior av alle deltagere fra 2019 er en stor oppnåelse for meg, sier Petter.

ands

At Petter vinner Bowl er kanskje uventet fra en som også ble Norgesmester i street, men denne gutten mestrer alle terreng. Han fikk tøff konkurranse fra Jonas Larsen og Karsten Kleppan, men stakk av med overall-seieren med sin seier i Mandal og fjerdeplass i NM.

– For meg er norgescupen er en av de viktige skatekonkurranse i Norge. Det er en konkurranse hvor man har gode muligheter til å vise seg på et godt nasjonalt nivå, sier Petter.

Ikke fullt så overraskende var det at Tonje Pedersen stakk av med seieren i både street og bowl. Hun har i mange år vært landets fremste skater på kvinnesiden.

– Det føles bra. Overraskende siden jeg bare deltok på NM haha, sier Tonje.

"Du var i Mandal og vant da!"

– Åjaa, sant det haha. Det var en veldig gøy contest!

Les også: Tangerud og Pedersen er norgesmestere

– Man får en del poeng for å vinne NM og det er jo derfor bra med tanke på at det booster deg på worldskate rankingen! Så med tanke på poeng blir NM like viktig som de andre internasjonale konkurransene.

Tonje Pedersen i X Games Oslo 2019. Foto: Brettforbundet.

Verdt å nevne er også de rå resultatene til Daniel Knutzen, Elias Heitmann og Marthe Bleu. For alle som deltar i NM gis det også internasjonale rankingpoeng, og det kan være gøy å sjekke ute verdensrankingen her!

Norgescupen 2019 begynte med Mandal Open i nydelig sommervær, før NM gikk av stabelen i Stavanger. Sesongen ble avsluttet i Bergen i alltid smoothe Fysak! Klubbene har vært helt avgjørende i gjennomføringen av norgescup, de gjør et helt ubetalelig arbeid for de lokale miljøene. Støtt din lokale klubb!

Den mildt sagt spesielle 2020-sesongen er allerede i gang med Mandal Open som ble gjennomført tidlig i August, se resultater her:

Fremover blir det mer moro med:

2. - 4. Oktober - NM Drammen, Street og Bowl

31. Oktober - Norgescup i Larvik, Street og Bowl.

TBA - Norgescup i Bergen

TIDSSKJEMA NC big air og NM halfpipe 17. mars
16.3.2024

TIDSSKJEMA NC big air og NM halfpipe 17. mars

Her finner du tidsskjema for NC big air og NM halfpipe

WC slopestyle Tignes
13.3.2024

WC slopestyle Tignes

World Cup slopestyle Tignes, Frankrike

Recap fra NC Slopestyle Geilo
12.3.2024

Recap fra NC Slopestyle Geilo

Recap fra NC slopestyle Geilo

NESTE EVENT SNOW: NC Big Air & NM Halfpipe Skimore Oslo / Wyller
11.3.2024

NESTE EVENT SNOW: NC Big Air & NM Halfpipe Skimore Oslo / Wyller

Her finner du påmelding og tidsskjema!

NESTE EVENT SKATE: Norgescup Larvik
11.3.2024

NESTE EVENT SKATE: Norgescup Larvik

Finn påmelding til lørdagens Norgescup i skate i Larvik her!

Natural Selection 2024
7.3.2024

Natural Selection 2024

10.–17. mars er det klart for en av årets store høydepunkt innen snowboarding, Natural Selection Tour!