Stem frem årets klubb!

Er klubben din blant de nominerte til Snowboardawards?

Klubbene gjør en kjempejobb for snowboardere i hele landet, og har tilbud for både de som vil bli best i verden, og de som bare ønsker møte andre som liker å kjøre snowboard. Fire klubber har utmerket seg spesielt, og har dermed blitt nominert til årets klubb. En kompetent jury vil ta det endelige valget om hvem som skal få prisen under Snowboardawards, men du kan være med å påvirke juryen ved å stemme!

Er du ennå ikke medlem av en klubb? Meld deg inn ved å klikke her!

Stem i brunn av saken!

Stem også på:

Årets Gjennombrudd

Årets Bilde

Årets triks

BSK Snowboard

Norgescup i Kirkerud 2020. Foto: Even Brekke.

Jurybegrunnelse:
For fire år siden mistet BSK en av sine store og omsorgsfulle ildsjeler Iselin Opsahl, og klubben merket savnet etter et så tydelig ansikt for snowboardgruppen. Årene etter har klubben samlet en kjerne med svært ivrige, lærelystne, engasjerte og initiativrike drivere av klubben. De har fått på plass mye aktivitet hele året og er alltid tilstede på alle arrangementer. I vinter har de lagt til rette ikke bare for både Norgescup, men også ved å inkludere Trondheim Snowboardklubb i hvordan man arrangerer Norgescup. BSK Snowboard er et svært positivt bidrag i alt som skjer og de gjør alltid det beste ut av situasjon og bakkeforhold. Blant årsakene til at de har hatt en økende medlemsmasse over flere år er trolig hvordan de sprer glede til barna og jobber for at lokale kjørere i alle klasser, former og fasonger skal ha et godt tilbud med trening og morsomme aktiviteter året rundt.

Fredrik Perry har tatt en prat med Andreas Gjul Dale i BSK.

Hva har dere gjort for å fortjene en nominasjon?

– Vi har gjennom flere år jobbet målrettet med både utvikling av trening- og aktivitetstilbud samt rekruttering av nye medlemmer til klubben. Vi ser at vi nå har et veldig godt og variert treningstilbud, for både de som ønsker å satse mot konkurranser, de som ønsker å lære seg nye ting, eller om du bare synes det er gøy å cruise rundt i bakken med kompiser. I BSK snowboard har vi aktivitetstilbud gjennom nesten hele året, fra snøaktivitet flere dager i uken på vinteren til trampoline og barmarkstrening på sommer og høst. Vi har nå en stor gjeng veldig fornøyde medlemmer som har det gøy sammen både i bakken, i trampolinehallen og på fritiden! Vi er en snowboardklubb for alle, og hos oss er det viktigste å ha det gøy!!!

Er det noe dere gjør annerledes enn andre klubber?

– Vi har ikke helt oversikt over hva andre klubber gjør, men vi har i hvert fall et kontinuerlig fokus på å finne nye morsomme aktiviteter og happenings gjennom sesongen for å stimulere læring og utvikling gjennom lek. Vi har et brennende engasjement for snowboard, og forsøker hele tiden å spre det gode brettbudskap ut til alle.

Hva gjør dere for å inkludere flest mulig?

– Vi har gjennom sesongen mange snowboardkurs og privattimer i Kirkerudbakken. Her kommer det både unge og gamle nybegynnere og mer erfarne for å lære seg den flotte sporten vår. Vi har også et fantastisk lavterskeltilbud vi kaller Snowfun, som er en veldig god rekrutteringsarena for alle som har vært på kurs hos oss, eller bare har lyst til å komme å kjøre med andre snowboardglade i bakken. Hos oss er du alltid velkommen, og vi jobber aktivt med "lagbygging" som innebærer at alle skal ha det gøy og bli sett for den de er.

Har dere satt noen planer for vinteren som kommer?

– I BSK Snowboard starter vi trening og Snowfun så fort det kommer snø i Kirkerud!  Vi har månedlige lavterskel railjams for alle, hvor vi har speaker og masse kule premier til deltakerne. Vi satser også på en Norgescup, og den årlige snowboardcampen vår til Geilo. Vi er spontane, og kommer nok garantert til å finne på et eller annet annet morsomt også i vinter. Ellers trener vi to dager i bakken, og håper både snøforhold og pandemi blir bedre enn sist sesong.

Hvorfor syns dere noen skal melde seg inn i en klubb?

– I en klubb vil du garantert treffe på likesinnede som også er glade i å kjøre sidelengs. Klubbene vil ofte ha mulighet til å tilby aktiviteter og arrangementer som man vil ha stor glede av. Klubbene kan hjelpe deg med å bli enda gladere og flinkere i snowboard, og vi er der for medlemmene våre! Du vil sannsynligvis treffe mange fremtidige gode venner.

KIF Snowboard

NM og NC i SBX på Kongsberg 2020. Foto: Even Brekke.

Jurybegrunnelse:
KIF Snowboard har nok en gang hatt et år med ekstremt mye aktivitet. De samler fortsatt over 100 barn til treninger på høsten, de kjører mange grupper hele vinteren og de fikk i full snøstorm gjennomført både Norgescup i både big air og slopestyle på rekordtid en søndag på Vierli da det kom et etterlengtet lite vindu med finvær. Til Norgescup og NM i snowboardcross hadde de sammen med lokalanlegget i Kongsberg fått bygget en helt fantastisk lang, morsom og utfordrende løype som ble vinterens siste konkurranse før “idretten ble stengt”. Samme dag som det ble lov å være fem samlet i idretten satte KIF Snowboard i gang med danselærere for femmannsgrupper for å skape aktivitet og glede da alt var stengt ned - fordi de alltid gjør det lille ekstra for medlemmene sine!

Perry har tatt en prat med Hege Steffensen i KIF.

Hva har dere gjort for å fortjene en nominasjon?

– Vi har skapt aktivitet og entusiasme – vi jobber iherdig med å «vise verden hvor viktig det er å ha det gøy» (som er Brettforbundets visjon). Vi gjør det gjennom å arrangere camper for ungdommene, kidscamp, klubbrenn, sørperenn (reneste karnevalet med masse moro), jenteguppa Silvergirls, wakeboardtur og alternative treningsformer, hedring og støtte til aktive utøvere med mer. Det skal også være gøy å styre denne klubben, så vi sørger for at ildsjeler og styret får seg en skikkelig fest! I tillegg er vi gode på å fortelle lokalmiljøet gjennom media hva vi gjør til enhver tid – lite og stort! To høydepunkt fra årets sesong er paracamper i samarbeid med Morten Kleivdal og Brettforbundet, samt at vi både fikk arrangert NC på Vierlig og NC + NM i boardercross før samfunnet stengte ned. Da det ble stilstand skjønte vi kjapt at et nedstengt samfunn betyr at ungdom spesielt, blir sittende alene med digitale aktiviteter både som skole og fritid, og at vi måtte ta et ansvar! Så snart kommunelegen ga tommel opp startet vi derfor små «dansegrupper» med Afro rythm og Tabata (intevall-trening) med et lokalt danse- og treningssenter. Det var kult å se tenåringene i aksjon igjen!!!

Er det noe dere gjør annerledes enn andre klubber?
– Det er sjukt mange flinke klubber der ute! Ikke bare flinke, men også engasjerte i å skape aktivitet! En av våre styrker er at vi er gode på å synes i lokalmiljøet. For øvrig er vi gode på å skaffe midler til alternative aktiviteter og satsningsområder.
Vi har mange engasjerte voksne som roper «hurra» for dugnad og arrangement, og det redder Norges cup og NM! For øvrig driver vi med det vi elsker, brettsport, og det gjør jo de andre klubbene også. Alle hatt en tøff runde med covid-19, så i år synes vi prisen skal deles på alle klubbene i hele Norge :D

Hva gjør dere for å inkludere flest mulig?

– Den er vanskelig! Vi har sett at sosiale aktiviteter er samlende, og de må vi jo begrense nå. Tiltakene på ungdomssida har gjort at vi aldri har hatt flere aktive ungdommer enn nå. I kidsgruppa er det frafall, så der må vi vurdere tiltak. Vi har mottatt midler fra Bufetat for å skape aktivitet for barn og unge som ikke har resurser til å delta i aktivitet, og vi har også mottatt midler for å utdanne paratrenere og opprette paragruppe. Dette ble satt på vent i mars, men nå er vi i gang med planlegging for gjennomføring igjen! Vi skal være en klubb som representerer bredden i samfunnet, og vi jobber systematisk i retning av det…

Har dere satt noen planer for vinteren som kommer?

– Vi skal arrangere Norges cupper og håper på tildeling av NM i SBX. Vi har nye eiere i Skisenteret og vi tror på at dette blir en super sesong! Vi er allerede i gang med trening i hall, dansestudio og på SNØ, og gleder oss til snøen daler ned og skisenteret i Kongsberg åpner!

Hvorfor syns dere noen skal melde seg inn i en klubb?

– Klubber skaper aktivitet. Du kan være utøver, trener eller delta i styret. Du får nye venner og delta på ulike klubbarrangement! Når du engasjerer deg får du erfaringer som bygger kompetansen din og det tar seg bra ut på CV’n! I tillegg betyr det å engasjere seg at du har påvirkning. Det hjelper ikke å sutre på sidelinja over parken eller andre forhold i idretten – meld deg inn og bruk stemmen din for å hjelpe brettsporten inn i framtida.

Hva synes dere er mest utfordrende og hvordan skal dere jobbe med det?

– Det er vanskelig å organisere treninger for så mange barn som vi har med! Det kan oppleves som et kaos når 100 barn samles på sletta og noen ganger er det et kaos! Det er også utfordrende å ha gode nok treninger på breddenivå. I år løser vi dette med bedre presesongplanlegging og utdanning av trenere. Vi har nå med 11 trenere som har eller driver på med aktivitetslederkurs. Flere skal delta på et snowboardtrenerkurs i høst, og vi har også mange som skal på paratrenerkurs. Vi gleder oss til å bygge trenerkompetansen! Det er også utfordrende å være en breddeklubb, når vi har så mange som ønsker å delta i konkurranser og aktivitet på et høyere nivå. Vi har gode forbilder i Stian, Christian, Silje og Tina og vi har flere utøvere som ønsker å være arvtagere inn på landslagene. Her kommer klubbkraften til kort, da det først og fremst krever enorm vilje, oppofring og innsats av den enkelte utøver. Vi tror på at lek og moro i bredden er vegen til topp, og at Brettforbundet og de videregående skolene med snøbrett som fag fortsatt skal ha ansvaret for å veilede de ivrigste utøverne. Vi jobber med å bygge trenerkompetanse for å ivareta utøverne på alle nivå, men det er først og fremt breddeidretten som er vår samfunnsoppgave…

Trondheim Snowboardklubb

Foto: Even Brekke

Jurybegrunnelse:
I år har Trondheim Snowboardklubb virkelig tatt et steg videre! Da snøen viste seg dårlig i Trøndelag arrangerte de Norgescup sammen med klubben på Dombås, og de har hatt ukentlige treninger med opp til 50 deltakere. De har fått til et utrolig godt samarbeid med det lokale anlegget Vassfjellet, og jobbet tett med dem for at den parken skal bli så bra som mulig. I den forbindelse fikk de gjennomført et parkshapekurs på tampen før koronaen kom. I tillegg til at de nå har syv nyutdannede instruktører gir ikke klubben seg på den enorme inkluderingsjobben. Nå har også flere av medlemmene fra inkluderingstilbudene, både gjennom parasnowboard og for mindreårige asylsøkere blitt instruktører! Det er inkludering det!

Perry har tatt en prat med Lars Våpenstad-Rånes i Trondheim Snowboardklubb

Hva har dere gjort for å fortjene en nominasjon?

– Alle våre frivillige trenere og støttepersonell jobber knall hardt hvert eneste år for å gi barn og voksne snowboard interesserte i Trondheim et tilbud og en tilhørighet i vårt fantastiske miljø. Vi jobber hvert år med inkludering og tilrettelegging og vår høyeste prioritet er at flest mulig skal få muligheten til å oppleve hvor gøy snowboard er og skal være. Vi har forrige sesong og også denne sesongen et mål om landets feteste norgescup-runde og jobber hardt for at snowboardnorge skal få ta del i Trondheims fantastiske snowboardkultur.

Er det noe dere gjør annerledes enn andre klubber?

– Jeg tror vi er en av få klubber hvor ingen av styremedlemmene eller frivillige har egne barn i klubben. Vi startet Trondheim snowboard klubb fordi vi ville dele sporten vår med alle som ønsker å bli en del av Trondheims fantastiske snowboardmiljø. Vi fokuserer utelukkende på at alle skal ha det gøy på snowboard og ikke på enkel individets prestasjoner eller toppidrettssatsing. Når man møter opp på trening eller samling hos oss skal dette være en "pause" fra hverdagens prestasjons/forventningspress.

Se filmen fra Norgescup på Dombås som ble arrangert av Trondheim Snowboardklubb:

Hva gjør dere for å inkludere flest mulig?

– Vi er superstolte av vårt inkluderingsarbeid. Vi holder hvert år kurs og samlinger for parautøvere og det siste året har vi også satset på enslige mindreårige asylsøkere. Flere av de som har vært med på våre kurs har senere blitt en del av våre ukentlige treninger og to personer har senere tatt steget og blitt instruktører for klubben. Gjennom kontakter og medlemmer i klubben sikter vi bredt ut i alle miljø for og nå flest mulig. Vi mener at inkludering er ryggraden i enhver klubb og mangfold blant medlemmer bør få høyeste prioritet.

Har dere satt noen planer for vinteren som kommer?

– Vi kjører i år det samme opplegget som hvert år. Ukentlige treninger og samlinger i våre inkluderingsgrupper samt instruktørkurs for medlemmer som ønsker å styrke vårt trenerteam. Vi har også et håp om å gjenta suksessen vi hadde med Dombås i forrige sesong og er godt i gang med planlegging av årets Norgescuprunde. Denne gang i Vassfjellet Vinterpark. Vårt mål er at dette skal bli den feteste konkurransen i hele landet, og virkelig sette Trondheim og Vassfjellet Vinterpark tilbake på kartet.

Hvorfor syns dere noen skal melde seg inn i en klubb?

– En klubb er ikke bare en arrangør eller en fritidsordning. En klubb er det nærmeste man kommer en familie i sin egen idrett. Sammen er vi sterke og sammen får vi ting til å skje! Sammen i klubb har vi påvirkningskraft til å forme miljøet vi alle er så glade i og til inkludere alle snowboardinteresserte inn i vår store snowboardfamilie.

Ytterligere kommentarer:

Stay safe, Stay cool & Ride hard!

Geilo IL Snowboard

Jurybergunnelse:
Geilo IL er enkelt og greit blant de best organiserte snowboardklubbene i landet. De lykkes i stor grad med å få med mange yngre kjørere, og de sikrer god rekruttering til snowboard helt ned i barnehagealder. I år som tidligere år hadde de suksess da de arrangert Norgescup på hjemmebane. Ikke bare legger de til rette for medlemmene med et massivt treningstilbud hele året, men de sender også egne trenere på kryss og tvers enten det er snakk om World Rookie Tour eller Norgescup, der de ofte stiller med et stort støtteapparat for sine mange fremmøtte kjørere. Det er kanskje litt av grunnen til at Geilo IL nærmest fungerer som en maskin som sørger for at medlemmene sendes rett opp på pallen!

Perry har tatt en prat med Mira Nordin i Geilo IL.

Hva har dere gjort for å fortjene en nominasjon?

Først og fremst veldig stas å bli nominert!

– Klubben har som mål å legge til rette for alle som vil stå snowboard på Geilo, uansett alder og ambisjoner. Og det tror vi at vi får til. Først vil vi trekke frem alle de flinke trenere våre, med hovedtreneren vår Benjamin i spissen. De tar vare på kidsa og sørger for bra treninger hele året. Så arrangerer vi flere events for/med medlemmene våre. I 2019-20 arrangerte vi kick off, trampolinetrening, introkurs for nybegynnere, hadde snowboarddag med alle barnehagebarna på Geilo (vible 50 kids fra 1-6år!!!), arrangerte Norgescup og holdt fire treninger i uka gjennom vinteren. Vi har rundt 35 kids på snø hver uke, og de ser selvfølgelig opp til de eldre kjørerne våre, som hevder seg både nasjonalt og internasjonalt. Vi er stolte av alle medlemmene våre, fra kids til landslag, det er de som representerer Geilo IL og hvem vi er!

Hva gjør dere for å inkludere flest mulig?

– Vi er så heldige å kunne ha lav medlemsavgift for at alle skal ha muligheten til være med. Så har vi utstyr og heiskort vi kan låne ut så alle som vil kan prøve seg uten å måtte investere i det. Skisenteret har også hatt ordninger som gjør at det er billigere for lokale å kjøpe sesongkort. På treningene våre legger vi til rette for de som ønsker å være med, uansett funksjonsgrad, og vi er en av klubbene i Norge som tilbyr para. Det er vi stolte av.

Har dere satt noen planer for vinteren som kommer?

– Det blir jo en litt spesiell vinter, men vi satser på at vi skal få til masse aktivitet. I tillegg til de vanlige treningene håper vi å få arrangere en Norgescup, så skal vi en tur til SNØ, også er vi igang med å få opp en trampolinehall- det blir stas!

Hvorfor syns dere noen skal melde seg inn i en klubb?

– Sånn generelt syns vi alle skal melde seg inn i en klubb for å støtte opp det arbeidet Brettforbundet gjør for alle snowboardere. Jo flere medlemmer jo mer penger får Brettforbundet til aktivitet og arbeid med anlegg. Melder du deg inn i Geilo IL vil du i tillegg få muligheten til å stå snowboard med flinke trenere og likesinnede snowboardere.

Er du vår neste surfedommer?
21.10.2024

Er du vår neste surfedommer?

Vil du være med å gjøre en forskjell på dommersiden i surf? Vi trenger flere dommere!

Følg verdenscupen i Chur her
16.10.2024

Følg verdenscupen i Chur her

Det er klart for verdenscupåpning i big air. Her finner du det du trenger å vite om konkurransen.

Hvordan melde seg på et event?
9.10.2024

Hvordan melde seg på et event?

Her finner du stegene for hvordan du får meldt deg på et event

Høstmøte i Zurich
8.10.2024

Høstmøte i Zurich

Mye spennende som skjer i planlegging for 2024/25-sesongen og videre – les mer her.

NM surf / Lofoten Masters
29.9.2024