Terminlisten for vinteren er her!

Foto: Daniel Tengs

Vinteren i ble avsluttet veldig brått i vår, og derfor prikker det litt ekstra i beina for en ny sesong. Her finner du en spredt Norgescup, NM fordelt på Kongsberg, Oslo og Trysil, banked slalom og The Team Battle. Det blir med andre ord noe for alle!

Vi har brukt tiden godt og har satt sammen en terminliste for vinteren som vi både håper og tror alle kommer til å bli glad for. Vi legger til rette for mest mulig tid på brett på konkurransene, men parkene vil også være i topp stand før og etter eventene. Vi er så utrolig glad for stedene vi skal til i vinter! I fjor måtte vi stoppe sesongen etter et spennende og solrikt SBX NM i Kongsberg, vi gjentar suksessen der og skal selvsagt ha halfpipe-NM i pipen i Tryvann.

Vi går naturligvis en usikker sesong i møte, men her er en foreløpig oversikt over arrangementer vi planlegger å gjennomføre.

Også i år skal landets beste snowboardere samles i fantastiske Trysil for å gjøre opp om edelt metall. Norgesmesterskapet avsluttes med slopestyle, big air og utdeling av Kongepokal, 15.-18. april.

– Snowboard-NM kommer tilbake til Trysil fordi det er et anlegg som passer perfekt for oss. Vi ønsker å støtte opp om den gode parksatsingen deres. Samtidig er arenaen publikumsvennlig, også med covid-restriksjoner. Vi er usikre på om det er mulig å toppe stemning og nivå fra NM 2019, men at det blir minimum like bra med vårslush i parken er vi helt sikre på , sier arrangementsansvarlig i Brettforbundet, Mette Kvåle.

Foruten de sportslige fordelene av et norgesmesterskap i Trysil, ser Kvåle også andre verdier av å velge Trysil som destinasjon.

– Radisson BLU Resort er et perfekt samlingssted for det sosiale, som kanskje er det aller viktigste på NM. Vi gleder oss!

Les også: Bergrem og Steffensen tok NM-gullet

– Vi er veldig glad for at vi i år igjen skal arrangere Snowboard NM i Trysil. Vi har hatt et veldig godt samarbeid i mange år med Brettforbundet rundt avvikling av arrangementet, og det er noe både vi som jobber her og våre gjester synes er stas at finner sted i Trysil. I år er dette et ekstra gledelig budskap å servere til gjester og ansatte. Arrangementet er med å sette farge på Trysil og Trysilfjellet, og er et kvalitetsstempel på våre parker og oss som arrangementsvertskap, sier Øyvind Sjøli - parksjef i Trysil.

Tina Steffensen tok NM-gullet i Trysilparken i 2019. Foto:
Process Films.

Alle anleggene i Norge har hatt en tøft år, men likevel er holdningen til vinteren å skape gode opplevelser og mye aktivitet ute. Noen av anleggene satser all in på park denne vinteren. Det er vi utrolig glade for. En vinter der det ser ut til at vi ikke får reist er det ekstra viktig både at det er gode forhold, god kvalitet og at parkene kommer tidlig opp i hele landet. Terminlisten er spredt fra Lofoten, Trondheim, Hovden, Uvdal, Geilo, Oslo, Varingskollen og Dombås, så her er det noe for alle i vinter!

– Å kjøre park er populært. Vi har ikke tall på antall kjørere gjennom vinteren, men vi ser at rekrutteringen er god og at trafikken øker jevnt og trutt hvert år. I Trysil har vi et parkcrew med mye kunnskap og lang erfaring. Godt bygde hopp og elementer, i tillegg til bra vedlikehold er viktig for å holde interessen oppe - ikke minst er det skadeforebyggende. Parken vedlikeholdes hver dag hele sesongen, sier Sjøli.

NM i Trysil 2019. Foto Brettforbundet.

– De tidligere NM har gått veldig fint, god planlegging, proffe og positive folk i begge leire og et felles ønske om å legge forholdene best mulig til rette for utøverne gjør at dette har blitt gode arrangementer med høy kvalitet. Å arrangere NM og få besøk av landets beste snowboardere er i seg sjøl et høydepunkt, og i Trysil har vi fått oppleve det mange ganger. Det var veldig moro da Marcus Kleveland vant Kongepokalen som 16-åring i 2016, og to år tidligere da Kristian Lekang tok gull i big air. Lekang har gått på skole i Trysil og er jo nesten for lokal å regne! Uansett er det moro å se Ståle Sandbech, Torgeir Bergrem, Silje Norendal og alle de andre toppkjørerne leke seg i parken vår, sier Sjøli.

Marcus Kleveland tok Kongepokalen under NM Trysil i 2016.
Foto: Process Films

Vi går en spesiell sesong i møte. Hva slags tanker har dere gjort dere rundt korona og hvordan det vil påvirke sesongen?

– Det blir en veldig spesiell sesong for oss her i Trysil. Vi har jobbet hele høsten med smitteverntilpasninger i skianlegget og på destinasjonen for øvrig sammen med bla helsemyndigheter og alpinanleggenes landsforening. Så vi er godt rustet til å ta imot våre gjester i vinter. Det vil bli en del smittevernstilpasninger som for eksempel antall i heis, regulering av køer osv, men her er vi godt forberedt. Når det gjelder aktiviteter er de store arrangementene som samler mye folk på en plass avlyst inntil videre, mens vi ønsker å opprettholde flest mulig av mindre aktiviteter mot barn og unge. Aktivitet ute er bra på alle vis; også i forhold til smittevern, så parker, arenaer og bakker er fantastiske utendørs lekeplasser for barn og ungdom som vi håper enda flere vil oppsøke i vinter, avslutter Sjøli.

Markus Olimstad under NM Trysil i 2019. Foto: Process Films.

Dombås har tradisjon for å få opp parken tidlig, det er planen også i år. Emil Fossheim har alt startet byggingen og vi starter med dobbel Norgescup med slopestyle og big air der i starten av januar. I fjor snudde anlegget og klubben seg lynraskt rundt og gjennomførte en kjempebra konkurranse da vi måtte flytte slopestyle fra Vassfjellet pga snømangel. Her vil det i løpet av desember komme ett tilbud til ivrige snowboardkjørere med både bo og heiskort i uken før Norgescup. Dombås er kjent for ekstremt effektiv kjøring - det er ikke uten grunn landslaget har vært der fler ganger på samling. Ta med kompisgjengen, de nye snowboardsokkene og pepperkaker fra jul og dra til Dombås.

Nest siste helgen i januar tar vi en runde til Geilo. Geilo har fått ny parksjef, og det er bestemt fra høyeste hold at parken skal satses masse på i vinter. Parken skal etter planen være ferdig i god tid før Norgescup og vil bli stående utover vinteren. Hvis du ikke er en av de som allerede har sesongkort på Geilo kan vi anbefale å kjøre kombo med Vinterlandkort. Da får du i pose og sekk! Vi gleder oss til å se hvordan parken på Geilo blir i vinter!

NM på Hovden 2017. Foto: Daniel Jacobsen

I fjor hadde vi igjen Norgescup på Hovden. Dette var så utrolig bra at vi ikke ser noen grunn til å ikke gjøre det igjen. Hovden bygger alltid mange elementer, og mellom trening og konkurranse byr området på store muligheter for lek både inne og ute. Er du heldig og det kommer pudder samme helg har Hovden enorme områder å kjøre i - uten at det blir oppkjørt. Hovden er fullbooket i februar, så når det kommer ut link til overnatting reservert Norgescup er det lurt å bestille raskt.

Rune Lundsør har flyttet til Uvdal, og da blir det selvsagt enda mer snowboard, park og moro der. Kanskje vi er så heldige at han også har flyttet deler av butikken og museet over før Norgescupen. Uansett blir det knallbra park, mye og effektiv kjøring - og er vi heldige kommer det opp en liten pipe også.

Ingen Norgescup uten Snowboardcross i Kongsberg. Kongsberg har avlet frem mange snowboardcrosskjørere, og gjennom år etter år å bygge både trygge, morsomme og skremmende løyper bidrar de til at alle gleder seg til å kjøre SBX i Kongsberg. Sannsynligheten for at det også dukker opp SBX camp der du får lære alle triksene for å velge bedre linje og kjøre enda fortere er veldig stor. Følg med både på Brettforbundet sine flater og KIF Snowboard sine sider.

Selveste Terje Haakonsen tok gullmedaljen under NM i Tryvann i 2019.
Foto: Matias Fosso

Naganopipen i Tryvann gav oss mye glede i fjor da anleggene måtte stenge. Vi kunne se folk hike pipen til langt ut i april. Det samme skal vi gjøre på halfpipe NM. HP NM blir samme helg som Oslo Banked Slalom, så dette blir en snowboardhelg i Oslo! Vi håper på tidlig påskestemning med sol og grilling. Gjennom Nordic Choice har vi gode avtaler på overnatting, så bor du ikke i Oslo kan du som medlem i klubb få ekstra gode priser. Info og link kommer i eventet.

Vi gleder oss til vinteren! Mer info om påmelding, overnatting og tider vil komme under hvert event på brettforbundet.no/snow/events

Hvorfor starte klubb?
15.4.2024

Hvorfor starte klubb?

Her kan du lese litt om hvorfor du skal starte en lokal brettklubb

Hvordan starte en brettklubb
15.4.2024

Hvordan starte en brettklubb

blablabla

Recap Norgesmesterskap Hemsedal
9.4.2024

Recap Norgesmesterskap Hemsedal

Sjekk ut recap fra Hemsedal – Norgesmesterskap i slopestyle og big air

Resultater NM Hemsedal
8.4.2024

Resultater NM Hemsedal

Her er resultatene fra Norgesmesterskap i slopestyle og big air i Hemsedal

Invitasjon til sommercamp
7.4.2024

Invitasjon til sommercamp

Snowboardcamp på Stryn Sommerskisenter søndag 23. juni til fredag 28. Juni.

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024
4.4.2024

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024

Ønsker klubben å arrangere NM eller NC i surf i 2024? Les mer her!