Deltar ikke på park & pipe-møter

Da ledere fra Russland og Belarus dukket opp på det årlige FIS park & pipe-møtet i Zürich, reiste Brettforbundet og Norges Skiforbund seg og gikk i protest.

Brettforbundet og Norges Skiforbund deltar ikke på møter med representanter fra Russland og Belarus. Landenes utøvere er allerede utestengt fra internasjonale konkurranser, og vår holdning er at dette også må gjelde representanter på politisk og administrativt nivå, dette besluttet WSF (World snowboard federation) allerede i april, sier Sportssjef i Brettforbundet, Per Iver Grimsrud.

Sportssjefene i Freeski og Brettforbundet forlot lokalene onsdag ettermiddag, og har ikke returnert til møtene som fremdeles pågår. Det er en klar forventning at utøvere fra Russland og Belarus forblir utestengt fra alle internasjonale konkurranse, likevel deltar landenes idrettsledere på det pågående høstmøtet i Zürich - det er overraskende og skuffende, sier Generalsekretær i Brettforbundet, Bijora Sardarian. Vi står sammen med Skiforbundet i avgjørelsen om å trekke deltagelse, det er etter vår mening den eneste fornuftige løsningen.

Det kjennes helt unaturlig å legge grunnlaget for årets sesong sammen med krigførende nasjoner. Heldigvis står Norsk Idrett fremdeles samlet i fordømmelsen av de Russiske handlinger i Ukraina. Våre tanker går til de som ikke har mulighet til å delta i idrettsaktiviteter fordi de må kjempe for friheten i sitt eget land, sier sportssjef Per Iver Grimsrud.

Brettforbundet har vært tydelig på at vi ikke ønsker deltagelse av utøvere eller idrettsledere fra Russland og Belarus, brevet sendte vi allerede i slutten av februar. Like etter krigen brøt ut, stod også forbundene over en verdenscup i Georgia. Siden har russiske utøvere blitt utestengt, men altså ikke ledere.

Sportssjefene har siden de trakk seg onsdag kveld reist til et annet hotell, og skal etter planen forlate Sveits allerede i dag.

Vi velger å ikke delta for å markere en sterk avstand til de krigførende nasjoner Russland og Belarus som deltar. Markeringen er viktig for oss som en støtte til verdenssamfunnet og de mennesker som lider i en brutal krig.

Rekruttsamling skate
30.11.2022

Rekruttsamling skate

Første rekruttsamling ble en suksess

Europa Cup & World Cup Banked Slalom
24.11.2022

Europa Cup & World Cup Banked Slalom

Niklas og Anders deltar i World Cup og Europa Cup torsdag og fredag

Fem kjappe om Askøy rulleklubb!
22.11.2022

Fem kjappe om Askøy rulleklubb!

Vi har tatt en prat med Askøy rulleklubb!

Fem kjappe om Arendal skateklubb!
14.11.2022

Fem kjappe om Arendal skateklubb!

Vi har tatt en prat med Arendal skateklubb!

Slik ser du Tampa AM!
11.11.2022

Slik ser du Tampa AM!

Følg Jonas Carlsson og Fredrik Tangerud skate Tampa AM i helgen