Typisk norsk surf - Norgescup på Lista

Konkurranse-surfing. Høres glamorøst ut, ikke sant? Bronsefarga dudes i baris og bermudashorts, babes i bikinis, sola som smeiker deg varsomt på kinnet. Speilblanke bølger som serveres på sølvfat. Nei, ikke helt. Dette er norsk surfing – ubarmhjertig og gøy. Velkommen til runde 1 av Norgescupen, for første gang på Lista!

Foto: Frank Knutsen, Glenn William Imrie & Kristine Tofte
Tekst: Henrik Bydal (Red), Markus Karlsen

Om det i det hele tatt ble konkurranse den første helgen i mars var uvisst.

Meldingene var så som så, men to dager før konkurransestart annonseres det: It’s on, forteller Markus Karlsen, Saltsteinhue og surf head deluxe.

Deretter slår uvissheten inn igjen. Etter planen skulle første heat i vannet allerede fredagen, men når varselet brått endrer seg, endrer også planene seg. En liten periode ble det visstnok vurdert å flytte konkurransen til Jæren, men har man først sagt Lista, ja det blir det Lista. Nå var det søndag som gjaldt.

HEAVY SHIT PÅ PISSERENNA.

Når søndagen kommer er det ingen kjære mor for surferne.

Som forventet er  bølgene vel over dobbel pære. Bølgene pumper. Regnet øser sidelenges, men det legger ingen demper på stemningen for deltakerene som er samlet til ”skippers meeting” på parkeringa, sier Markus.

Og når man først skal surfe konkurranse på Lista, så er det selvfølgelig Pisserenna som gjelder. Bølgen som på sine beste dager kan få deg til å tro at du tok feil avkjørsel og havnet i California på en episk dag. Dette er ikke en slik dag, men første heat blåses i gang!

– Det tar ca. 15 minutter før Frode Goa får dagens første bølge og setter en meget fin turn, forteller Markus. Så forandrer ting seg raskt.

Nesten-ulykker. Kaos. Store bølger. Det er mye større og mer voldsomt enn det så ut til fra land. Konkurransen flyttes, heldigvis har Lista mer å by på enn Pisserenna.

SMÅSURT, MEN SURFBART

Lille Havika blir redningen. Og raskere enn vindkastene har hele konkurransen flyttet seg. Her er vinden snillere og bølgene mer konkurransevennlige. Selv om dagen fortsatt preges av det de fleste med sunn fornuft ville kalt holde-seg-inne-vær, legger ikke dette noen demper på stemningen.

For er ikke noe av sjarmen med Norgescup nettopp dette? Samholdet. Det morsomme å treffes i drittværet og glede seg over å bare kunne surfe. Nei vel, så er det kanskje ikke Bells Beach eller Teahuopoo man skimter der ute i tåkehavet, men hva gjør vel det? Fint lite, virker det som på arrangører, dommere, deltagere og skuelystne ikledd varmedresser, windbreakers og sine mest fårete glis.

Herfra og ut gikk ting som forventet. God stemning, masse folk og konkuransesugne surfere som var gira på å komme i gang, fortsetter Saltstein-gutten.

MOTVIND ER INGEN HINDRING

At nivået på norsk surfing stadig blir bedre, varmer et neoprenkledd hjerte. At det spirer og gror blant de yngre, er enda kulere å se.

Nivået var skyhøyt. Man måtte virkelig prestere for å avansere. Det var mange som imponerte stoort, men det største wow-faktoren var det juniorene Martinius Charman og Mikael Brodschöll som sto for med skikkelig kul surfing, kan Markus fortelle.

VINNERE AV LISTA OPEN

I de tøffe forholdene var det hard kamp om edelt metall, men til slutt ble resultatene som dette.
Kvinner:

1. Camilla Pedersen
  2. Ine Haugen
  3. Kristine Tofte
  4. Hanne Grøn
  5. Ingeborg Sofie Nakken

Herrer:

1. Thiago Luna Albuquerque
  2. Anker Olsen Frantzen
  3. Thomas Prestgaard
  4. Magne Hølland.

Stor takk til hoveddommer Hans R. Lindborg! Enorm takk til arrangører og ildsjeler som får dette til å skje. Tonnevis av tomler opp til Markus Karlsen for ord om helgen. Høylytte knips og stående applaus til fotografer og all ære til alle deltagere!

Glamorøst var det altså ikke, men helt rått var det uansett. Neste runde skulle i utgangspunktet være Flø 16. april under X2-Festivalen, men grunnet Corona-viruset  er denne foreløpig satt på hold. Hva som skjer videre, vet vi ikke, men vi holder dere oppdatert.

Brettvettregler
2.4.2020

Brettvettregler

Hjemmepåsken er like rundt hjørnet, det eneste vi vil er å komme oss ut! Dette er frihet under ansvar i praksis!

Brettforbundet permitterer deler av administrasjonen
27.3.2020

Brettforbundet permitterer deler av administrasjonen

Som et resultat av koronaviruset reduserer Brettforbundet driften for å sikre aktivitet i årene som kommer.

Rekrutten: Turboble og snowboardglede i Livigno
26.3.2020

Rekrutten: Turboble og snowboardglede i Livigno

Ny bildeserie fra landslagsrekrutten Emil Leenderts!

Gi frivilligheten en sjanse | Gråkallparken
24.3.2020

Gi frivilligheten en sjanse | Gråkallparken

Stian Karlsen og Mats Larsen har bygd en av landets beste parker gjennom frivillig arbeid!

Se editen fra Sint Railjam!
20.3.2020

Se editen fra Sint Railjam!

Sammen med Norsk Tipping har vi satt i gang et stort jentesatsingsprosjekt denne sesongen. Sjekk ut edit fra et av høydepunktene!

Kristian Moen ble nummer to overall i SBX!
19.3.2020

Kristian Moen ble nummer to overall i SBX!

Kristian Moen har hatt sin beste sesong noen gang. Før jul tok han fem av fem mulige medaljer i både snowboardcross og banked slalom.