X Games-gull til Kleveland og bronse til Røisland i Big Air

Marcus Kleveland tok tilbake tronen i tidenes villeste X Games-konkurranse. Mons Røisland tok sin andre medalje i helgen.

– Det føles helt sjukt! Jeg har ikke ord engang, jeg. Å komme hit, etter to år ute, og ta mitt første gull i Big Air føles helt insane. Det er jo verdens beste følelse, sier Marcus.

Det var fullstending tenning fra første sekund i nattens big air-finale i Aspen. Quad corks og 1800-varianter kom på løpende bånd, men til slutt var det ingen tvil om at verdens beste snowboardere avles frem i norden. Andreplassen gikk til svenske Sven Thorgren.

– Det har vært litt stang ut de siste dagene, så det å avslutte med gull er helt nydelig. I hvert fall når det står to norske på pallen, sier Marcus.

– Jeg er så ekstremt glad på Marcus sine vegne. Det er bare så fortjent og så utrolig gøy å se Marcus tilbake i form, sa en gråtkvalt Silje Norendal fra NRK-studio.

Se NRK-sendingen her!

21-åringen ledet allerede fra første run med en quad cork 1800, og fulgte opp med hans første cab 1800. I tredje run forsøkte han seg også på intet mindre enn en 1980.

– Endelig satt det for Marcus! Han har vært så nære flere ganger, men ikke hatt marginene på sin side. I kveld var han overlegen. Rett fra start setter han standarden og lander i tillegg en cab 1800 som er et nytt triks for han. Veien fra knust kneskål til dette har vært lang, men gutten han jobbet beinhardt og får virkelig frem det som bor i han. Jeg er så mektig imponert og stolt, sier Sportssjef i Brettforbundet Per Iver Grimsrud.

Som førstemann ut satte Røisland en switch backside 1620 nosegrab, et triks som bare han lander, før han fulgte opp med en frontside 1800.

– At Mons også tar tredjeplassen viser bare hvor god snowboardutøver han er. Er så happy på guttas vegne jeg nå, fortsetter Grimsrud.

Første sesong etter knust kneskål

Etter den brutale kneskaden i slutten av 2018, hvor Kleveland fikk satt inn hele 26 skruer i skålen, har rehabiliteringen gått over alles forventninger. I fjor gjorde han comeback med både sølv i X Games Aspen og gull i X Games på Hafjell, riktignok i nyvinningen Knuckle Huck. Forrige uke kjørte han sin første slopestyle-finale etter skaden og fikk en tredjeplass i Laax Open.

– Det er så godt å kjenne at triksa er gode nok til å komme på toppen igjen. Det er helt sjukt, sier Kleveland.

Under fredagens Knuckle Huck fikk Kleveland seg en smell i ribbena i aller første run. En legesjekk viste at heldigvis at ingenting var brukket, men 21-åringen har vært litt preget av smerter gjennom helgen.

– Smertene i brystet er der, men i big air var det tommelen og den ene rompeballen som var vondest, etter et tryn i practice. Når jeg kjører så er jeg så fokusert at all smerte går bort, sier Marcus.

Røisland: – Den sjukeste eksplosjonen av følelser jeg har hatt!

Foto: Brettforbundet.

Søndag kveld tok Mons Røisland sølv i slopestyle-konkurransen for andre året på rad, bak amerikanske Dusty Henriksen.

– Det er mitt beste run noen gang, og den sjukeste eksplosjonen av følelser jeg har hatt, sa Mons etter konkurransen.

Dømmingen av slopestyle har skapt mye oppmerksomhet i etterkant, og mange mener at Mons fortjente gullmedaljen.

– Etter min mening så burde Mons ha vunnet og Marcus skulle hatt en pallplass. Dusty hadde et veldig bra run, men Mons hadde det mest tekniske. Han ble nok dømt opp på grunn av høyden på trikset i pipe-veggen, sier Grimsrud.

Årets X Games gjennomføres uten publikum og med veldig strenge retningslinjer. Rett før practice i Laax Open forrige uke ble både det kanadiske og amerikanske teamet satt i karantene etter smittetilfeller. Tirsdag gikk også Mark McMorris ut med at han har fått påvist korona. I tillegg til strenge rutiner, har alle utøvere og crew blitt testet svært hyppig gjennom sesongen, og det er heldigvis ikke påvist noen spredning.

Ble bedre kjent med snowboardlandslaget i første episode av den nye serien vår!

Recap Norgesmesterskap Hemsedal
9.4.2024

Recap Norgesmesterskap Hemsedal

Sjekk ut recap fra Hemsedal – Norgesmesterskap i slopestyle og big air

Resultater NM Hemsedal
8.4.2024

Resultater NM Hemsedal

Her er resultatene fra Norgesmesterskap i slopestyle og big air i Hemsedal

Invitasjon til sommercamp
7.4.2024

Invitasjon til sommercamp

Snowboardcamp på Stryn Sommerskisenter søndag 23. juni til fredag 28. Juni.

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024
4.4.2024

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024

Ønsker klubben å arrangere NM eller NC i surf i 2024? Les mer her!