Disse er nominert til bransjeprisen

23. mai arrangeres Norges første SkateboardAwards - på Facebook. Her skal vi hedre fjorårets helter og inspirasjonskilder, og ikke minst kose oss med ei lita feiring. Nominasjonene legges fram av en skuddsikker jury satt sammen av komiteen i Brettforbundet. Ni priser vil ha en publikumsavstemning som sammen med juryen vil være med å avgjøre disse prisene.

Stem også på:

Årets nykommer

Årets standout

Årets videopart

For å bli nominert til bransjeprisen må aktøren representere skateboarding på en god måte, og fremme god kvalitet. Aktøren må også involvere både skatere og nærmiljøet i utviklingen av brandet, og bidra til at yngre skatere skal være aktive deltakere i skateboardindustrien. I tillegg forutsettes det at driften tar utgangspunkt i egne ressurser og at brandet synliggjøres og spres på en god måte.

Stem i bunn av saken!

Disse er nominert til bransjeprisen:

OSL Skateboards

Jurybegrunnelse:

I 2016 bestemte Thomas André Strømsnes, Kim André Steinlein og Henrik kleppe seg for å starte opp OSL Skateboards. De ønsket å bidra til å promotere både Oslo og Norge fra et skate-perspektiv. De ville i tillegg skape glede, stolthet, engasjement, entusiasme og nostalgi. Oslo-skaterne bak merket sitter på 25 års erfaring og innsikt fra skatekulturen, og har utviklet merket med ekte lidenskap. I løpet av 2019 slapp de sin XPLORE EDITION-kolleksjon med kule motiver av norsk natur. De hadde også premiere på filmen sin «Onboarding» som teamkjørerne Erik Skaug, Theodor Skogen, Alexander Mortensen, Sebastian Silva, Kim André Steinlein og Thomas André Strømsnes deltok i. Flere av guttene har også utmerket seg i en rekke konkurranser i løpet av 2019.

Woodland Skateboards

Jurybegrunnelse:

Woodland Skateboards, eller Woodland Woodshop som de også kalles, er et kunstprosjekt og en skateboardfabrikk med base i Oslo. Brandet ble startet opp i 2009 og har som visjon å lage håndlaget skatebar kunst. Av brettene de har laget for hånd finnes kun ett eksemplar av hver, men de produserer også forbruksbrett til teamkjørere hos en ordinær skateboardfabrikk. Høsten 2019 hadde de utstilling på kunstnernes hus i Oslo hvor de utsmykket hele trappa med en gigantisk trekonstruksjon stappfull av skateboard. Dette med til sammen hundre kunstnere.

B:Aurora Skateboards

Jurybegrunnelse:

B:Aurora Skateboards er et brettmerke utviklet av og for jenter. Deres mål er å øke andelen kvinnelige skatere i en ellers mannsdominert aktivitet. Det ble startet opp i 2017 av Kristina Westad, og har i løpet av de siste årene samlet landets beste jenteskatere på sitt team. Der finner vi blant annet regjerende norgesmester i en årrekke Tonje Pedersen, i tillegg til Rebekka Strand, Eirin Aaseth, Silje Clasby, Kasina L. Nordby og Ingrid Lonar. Tonje Pedersen har i løpet av 2019 fått egen promodel og egen skatepart gjennom brettmerket. Promodel har også Kristina Westad sluppet. B: Aurora har utmerket seg både gjennom sine kjørere og på arrangementer. Tonje tok blant annet førsteplass i NM og har gjort det stort i verden – i tillegg til at merket har gjort seg synlig på arrangementer som xmas-jam og Larvik Jentecamp. Brandet har også støttet opp rundt dyktige jenteskatere i hele landet, som for eksempel Malene Svanaasen og Maria Klemetsen.

Cobble Skateboards

Jurybegrunnelse:

Cobble Skateboards ble etablert i 2014 og er et skateboardmerke fra Bergen. De produserer skateboard med blant annet Bergensmotiv og hadde femårsjubileum i 2019. Dette feiret de med ny skate-edit, «Stedegen kultur» og konkurranse. I løpet av året slapp de også nye brett som «bakgata» og «trikken». De har gjort seg synlige i løpet av året ved å ha salgsbod på «the weekend» i Oslo skatehall. Det samme hadde de i Bergen, hvor de i tillegg kjørte best trick-konkurranse. De hadde også release på skatefilmen deres «Bjørgvin» med blant annet Didric Lothe, Christian Brekke, Tarjei Thomassen, Gabriel Bjørsvik, og Fredrik Winsents - som også er å finne på teamet.

Slik blir X Games Aspen 2021
25.1.2021

Slik blir X Games Aspen 2021

Ståle, Marcus, Mons og Frditjof er klare for X Games Aspen denne uken. Her finner du all info om konkurransen.

Kleveland på pallen i Laax Open!
22.1.2021

Kleveland på pallen i Laax Open!

Marcus Kleveland gjorde slopestyle-comeback med tredjeplassen i Sveits.

Åpning av BUA Grunerløkka
19.1.2021

Åpning av BUA Grunerløkka

BUA´s nye tilskudd i Bydel Grunerløkka skal gi flere barn og unge muligheten til å oppleve gleden av skate- og snowboard.

Hvem fortjener å bli nominert til Skateboard Awards i 2021?
13.1.2021

Hvem fortjener å bli nominert til Skateboard Awards i 2021?

Brettforbundet gleder seg til å dele ut Skateboard awards for andre gang, i 2021!

Følg Laax Open her!
12.1.2021

Følg Laax Open her!

Kleveland, Bergrem og Røisland er klare for finale i Sveits. Her finner du alt du trenger å vite om konkurransen.

FIS-registrering
12.1.2021

FIS-registrering

For å kunne delta i en FIS konkurranse må du ha en gyldig FIS lisens. Her finner du info!