Parkguide: Solheisen X Hemsedal Railgarden

Vi ruller i gang ny runde med Norsk Tipping parkguide. Første stopp er et nytt og spennende samarbeid mellom Solheisen og Hemsedal Railgarden.

I Parkguiden går Norsk Tipping og Brettforbundet i dybden på de norske snowboardparkene. Vi ønsker å løfte frem den fantastiske jobben parkene gjør for at vi skal ha det moro på brett hele vinteren. Forrige sesong tok vi for oss Geilo, Vierli, Myrkdalen, Skistar Hemsedal, Kvitfjell, Gråkallen, Skistar Trysil og Hovden.

LES OGSÅ:Parkguide Hovden
LES OGSÅ:Parkguide Vierli
LES OGSÅ:Parkguide Hemsedal
LES OGSÅ:Parkguide Trysil
LES OGSÅ:Parkguide Geilo
LES OGSÅ: Parkguide Gråkallen
LES OGSÅ: Parkguide Kvitfjell
LES OGSÅ:
Parkguide Myrkdalen

Parken som skal løftes denne uken er det nye samarbeidet mellom Solheisen og Hemsedal Railgarden. Vi startet med en prat med Marius og Didric, som er parkcrewet bak Hemsedal Railgarden.

First, Hemsedal Railgarden is now working together with Solheisen, how did that happen?

It was really hard to run a park on someones farm land, and we never knew it’s possible to meet people like Jørgen and the whole crew - people who never say no.

What do you hope to get out of this collaboration?

We hope to build all mountain park, with many different options for all riders. We could have never done it on a field.

Se Parkcheckout fra forrige sesong med Norsk Tipping-teamet:

What are you thinking of when building the park?

We only think about FUN!

Do you look at other snowpacks for inspiration?

Hell yeah! Gråkallparken in Trondheim, BigBear mountain, Trollhaugen and Hyland Hills.

Do you involve local riders, clubs and/or schools when building parks?

Everyone is welcome to build park with us but we get most of the help from our friends.

Do you get feedback from riders and cater to their requests?

We are getting positive feedback and especially this year! We care about everyone who comes riding our park, that’s why it’s important for us to listen what people want and cater them.

Will you change up the parksetup throughout the season?

Hell yeah! We are changing the park already and we have a mission to change the park and swap out features every two weeks. That is the most exciting part of our project.

What do you look forward to this season? Goals/wishes?

We can’t wait to build more and more, our goal is a fun and creative park. It’s hard to wish for more cause we are already living the DREAM.

Any local talented riders we should look out for in the future?

Odin Røhrt and NTG people!

Odin Røhrt under Norsk Tippings Parksession i Solheisen forrige sesong.
Foto: Kalle Hagglund.

Vi har også tatt en prat med parksjef og daglig leder i Solheisen Jørgen Heje.

Dere åpnet tidlig denne sesongen, kan du fortelle hvordan dere fikk til dette så tidlig?

Vi var heldige med en lengre kuldeperiode så vi fikk lagt godt med snø, samt godt samarbeid med Hemsedal Railgarden.

Hvilket tilbud har dere åpnet for kjørerne og hvordan har det blitt tatt imot av de som har vært hos dere så langt?

Vi åpnet barneområdet med to hopp og en del rails og bokser. Blitt veldig godt mottatt av lokal ungdom fra hele Hallingdal, men også tilreisende fra store deler av Østlandet.  Det viser at behovet for en tidlig park er veldig stort .

Markus Olimstad i Solheisen. Foto Kalle Hagglund.

Dere har nå ett samarbeid med Hemsedal Railgarden, kan du fortelle litt hvordan det skjedde og hvordan dere ønsker at dette samarbeidet skal bli?

Hemsedal Railgarden har vært et godt grasrot-tilbud til mange unge ivrige ski og snowboardere, når de mistet plassen følte vi det naturlig å ta de inn i varmen. Vi har hatt en satsing på park de siste to årene, nå med Hemsedal Railgarden blir det enda mer leik og moro i Sola. Blir gøy å få med seg entusiaster på Park Fronten. Det gir et mer helhetlig tilbud.

Hvem jobber med park i Solheisen/Hemsedal Railgarden kommende sesong?

Kommende sesong er det Jørgen Heje som parksjef med tett samarbeid med Hemsedal Railgarden Marius og Didric. Og selvfølgelig resten av Solheisen crew som sørger for at dette er mulig!

Alek Østreng i Solheisen.Foto: Kalle Hagglund.

Når håper dere på å åpne parken for fullt denne sesongen og hvor lenge varer sesongen?

Vi satser på ferdig bygd park i midten av januar.

Hva er nyhetene fra parken i år?

Nyheter for Solheisen-parken er generelt mer elementer. Bedre hopp på linje og mye rails og bokser.

Hva var høydepunktet i fjor?

Høydepunktet i fjor var uten tvil Spring Session for Brettforbundet. Selv med 70mm meldt regn ble det en super helg med mye fet kjøring. Alt arbeid og slit er så verdt det når så mange kan ha glede av det.

Gjør dere noen events, sessions, treninger eller lignende for lokale klubber, skoler og/eller kjørere?

Vi kjører torsdagstrening nå for den lokale ski-/snowboardklubben. NTG Geilo har vært her endel å trent. Vi har også gratis kort for lokale opp til 16 år. Det blir flere events i løpet av sesongen. Mer info kommer på våre sosiale kanaler.

Er det andre events dere har planlagt kommende sesong?

Mye spennende på gang, kan ikke gå ut med noe enda men følg med på instagram-kontoen vår @solheisen.

Hvor viktig er det for Solheisen/Hemsedal Railgarden å ha ett bra parktilbud?

Veldig viktig, ved å ha et godt parktilbud holder vi på flere av de unge kjørerne. En god park trekker folk noe som igjen genererer kroner i kassa. Er parken bra vil den også tiltrekke seg folk ved gjentatt eksponering i sosiale medier.

Praktisk info

Kontaktinfo: solheisen@gmail.com
Hvor ligger det: Solheisen ligger på solsiden i Grøndalen, 11 km nordvest for Hemsedal Skisenter. Her finnes 6 nedfarter og 3 heiser. Skisenteret er meget familievennlig med en liten barnepark for de minste ved siden av barnebakken.
Heiskortpris: 335,- for dagskort over 18år
Transport til anlegget: Daglig skibuss fra Hemsedal fre-søn under sesong