Stem på årets edit!

23. mai arrangeres Norges første SkateboardAwards - på Facebook. Her skal vi hedre fjorårets helter og inspirasjonskilder, og ikke minst kose oss med ei lita feiring. Nominasjonene legges fram av en skuddsikker jury satt sammen av komiteen i Brettforbundet. Ni priser vil ha en publikumsavstemning som sammen med juryen vil være med å avgjøre disse prisene.

Stem også på:

Årets nykommer

Årets standout

Årets videopart

Bransjeprisen

Årets foto

For å bli nominert til årets skateboardedit, må arbeidet være godt teknisk gjennomført, og gi et godt bilde av både skaternes personlighet og skateboarding som miljø og aktivitet. Editen skal bestå av gode bilder og være fortellende, nyskapende, kreativ og original. Det legges også vekt på variasjon, bruk av lys, unike locations og musikkvalg. Årets Skateboardedit må også være en montage av flere kjørere og filmen kan inneholde alle typer terreng, park, konkurranse, eller street. Fokuset er på filmerens arbeid, og vinneren er personen som har filmet og redigert årets beste edit.

Gustav Tønnesen, Sour Solution II

Jurybegrunnelse:

Sour Solution II ble inkludert i Quartersnacks’ liste over de 20 beste skatefilmene fra 2010-tallet, og det sier litt når man ser de andre filmene på lista. Utrolig kult at en fyr fra Norge og Egersund har laget en av tidenes beste skatefilmer! Gustav sine evner på brettet kommer også til syne i filmingen hans, noen lines er filmet så annerledes at selv de mest erfarne skatere og filmere undrer seg. Nivået på skaterene i filmen er skyhøyt og sammensetningen av musikk og skating motiverer.

Pekka Løvås, De Andre

Jurybegrunnelse:

Nivået på skatingen i De Andre er av internasjonal klasse. Kameraføringen til Pekka er unik og har inspirert en hel generasjon med filmere. Editene er nytenkende og inspirerer til kreativ skating. Denne filmen inneholder mange nye ansikter, så vel som alle legendene han har vist frem i sine siste videoer. Som alltid er filmingen og redigeringen upåklagelig, og vi er ekstra fornøyd med valg av musikk som lager ekstra god stemning til et allerede fabelaktig show.

Cobble Skateboards, Bjørgvin

Jurybegrunnelse:

Are Aasvang og Cobble-gjengen har tatt med VX’en ut på oppholdsdager i den vestlandske crust-hovedstaden. Bergen ser alltid bra ut på film! Kult å se at det også har dukket opp ucrusty spots i byen, #visitbergen? Didrik Lothe og Tarjei Thomassen leverer solide parts (props til sistnevnte for både Donna Summer og 1450-innslag, «I Feel Gabe»), men det er Fredrik Winsents aka WVG som stjeler showet. Pro-faktor!

Martin Stuve Strøm, YIHA

Jurybegrunnelse:

Hamar! Rå parts fra Sivert Øverås, Martin Dammen og Creature-pro Kevin Bækkel. Dæven døtte som sistnevnte drar på, alltid like nervepirrende å se på. Øyvind Svensen skater også som en proff, alltid bra line-ups i filmene til VX-virituoso og jack of all trades Martin Strøm. Ekstra kult å se at snowboarder Alek Østereng, aka Anthony Van Østerengen, fremdeles har Norges beste skatestil.

Gigantisk konkurransefordel for snowboard og freeski åpner i Trysil i starten av mars
24.2.2021

Et nyttairbag-anlegg på hjemmebane sikrer snowboard og freeski-utøvere optimale treningsforhold året rundt.

Riglet park på Geilo
17.2.2021

Riglet park på Geilo

Alle barnehagebarna på Geilo ble invitert til å prøve snowboard sammen med oss i Brettforbundet

To medaljer på én helg
13.2.2021

To medaljer på én helg

Kristian Moen tok med seg både sølv og bronse i helgens verdenscup i Finland!

Hvem fortjener å bli nominert til SkateboardAwards i 2021?
2.2.2021

Hvem fortjener å bli nominert til SkateboardAwards i 2021?

Brettforbundet gleder seg til å dele ut SkateboardAwards for andre gang!

X Games-gull til Kleveland og bronse til Røisland i Big Air
1.2.2021

X Games-gull til Kleveland og bronse til Røisland i Big Air

‍Marcus Kleveland tok tilbake tronen i tidenes villeste big air-konkurranse. Mons Røisland tok sin andre medalje i helgen.

– Den sjukeste eksplosjonen av følelser jeg har hatt!
31.1.2021

– Den sjukeste eksplosjonen av følelser jeg har hatt!

Mons Røisland tok X Games-sølv for andre året på rad, bak amerikanske Dusty Henricksen.